"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Wednesday, September 22, 2010

Duit raya...

Sarah dan Aisyah buat-buat pandai main piano...



Sebaik sahaja keluarga berkumpul bertemu dekat nak raya tempohari, saya terus memainkan peranan saya... mengajar apa yang patut kepada anak-anak saudara saya. saya kena bertegas juga. Kadang-kadang takut jugak nak mengajar anak-anak orang ni, tetapi benda baik jangan ditunda... Lagipun mereka anak saudara saya.




Antara yang saya ajar ialah jangan buka sampul duit raya di hadapan orang ramai. Sebenarnya ajaran ini dah lama dilakukan cuma saya perangat kembali agar mereka tak lupa. "Kumpul dulu bila orang tak ada bukalah, kiralah. jangan jadi macam orang darat'' kata saya kepada mereka. Saya juga beritahu tak sopan buka sampul duit raya depan orang. Bila dapat terus salam dan ucap terima kasih, terus masuk dalam poket atau beg.
Ini penting sebab ada yang terus sambar tanpa salam, tanpa berterima kasih terus kata " Tak ada rezeki...". He he he. Saya dah kena.
Namun alhamdulilah Sarah dan Aisyah mendengar kata. Anak-anak saudara saya yang lain dah agak besar, mereka memang diajar dari kecil oleh ibubapa mereka jangan buka sampul duit raya depan orang.
Dan adik perempuan saya juga ajar anak mereka daripada kecil yang `yang merah dan hijau biar mak simpan, yang merah tak elok, simpan yang biru je...' Tu la tektik adik saya, he he he. Bukan apa, pernah duit raya mereka beratus ringgit hilang...
Jan: banyak lagi nak kena ajar kan..?

No comments:

.