"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Monday, September 27, 2010

Kisah angin tayar kereta saya...

Masa balik cuti raya lepas saya tak isi angin tayar kereta. Saya ada tanya ayah "Kita nak berjalan jauh kena isi ke angin tayar kerata?, abang tok reti tengok ada angin ke dok lagi".
Ayah saya kata dia dah periksa tayar tersebut dan tak perlu isi, maka saya tak isilah.
Dan sampai ke hari ini saya masih lagi tak isi angin tayar kereta dan sesungguhnya saya tak tahu bila nak isi sebab bila tengok tak kempis pun tayar tersebut. Kalau minyak, kita tahu la bila nak isi sebab ada meter, tapi angin? Tak ada meter pun beritahu.
Hujung minggu lepas seperti biasa saya berkereta ke indera sempurna tengok rumput. Namun satu kejadian yang memalukan berlaku pada diri saya.
Semasa saya bertolak dari Muadzam, saya lapar. Maka bila sampai di Indera Sempurna, saya tak terus ke rumah saya. Saya berhenti makan di kedai sederet di hadapan taman yang menghala jalan Pekan -Ktn. selepas saya parking kereta, Saya terus ke kedai makan.
Semasa makan sesekali saya menoleh ke arah kereta saya di seberang jalan. Memang sengaja saya parking dekat depan kedai sebab ayah saya beritahu kalau boleh parkinglah kereta di tempat kita boleh nampak.
Saya pun makanlah sambil berfikir bila saya akan isi angin kereta. Sambil makan nasi lemak tersebut saya juga fikir memang menjadi masalah bagi saya bab-bab isi angin ni. Bulan depan kena servis kereta lagi. Saya fikir hal ini sebab saya ada kereta, dulu saya tak fikir hal-hal begini. Sekalipun tak pernah. Saya terbayang pulak zaman senang saya tak ada kereta...
Selepas bayar nasi lemak, saya terus ke kereta saya. Saya berdiri dekat dengan tayar. Saya perhati bentuk tayar kereta saya. Ok lagi, tak nampak kempis pun. Kemudian saya duduk ala mencangkung sambil tangan saya picit-picit tayar kereta. Masih keras. Saya bangun pula. Saya tendang tayar tu berkali-kali sebab nak rasa keras atau dah lembik. Mungkin cara tendang kesan dia lain sikit.
Masa saya asyik tendang tayar tu tiba-tiba datang seorang pak cik entah dari mana, mungkin dari kedai saya makan tadi kot. Tiba-tiba je pak cik tersebut bertanya:
" Kenapa ni? "
" Ni...nak tengok tayar ni ada angin ke tak" Jawab saya sambil masih lagi menendang tayar dengan kaki.
" Pak cik dah isi angin kereta ni semalam"" Kata pak cik itu selamba.
Ketika itulah saya terkejut. Saya mulai merasakan dunia ini bukan milik saya lagi. Saya dan alam maya terus tak bermaya. Pandangan saya mulai kabur, seolah awan gemawan Indera sempurna terhempap di atas bahu saya. Lalu saya melihat ke dalam kereta tersebut dan saya ternampak ada kopiah putih dan beg kulit. Ya, kereta tersebut bukan saya punya...
Di seberang jalan yang tak berapa jauh, saya lihat ramai orang di kedai (kedai yang saya makan tadi) berdiri sambil memandang ke arah kami...
Dan dalam tergaman itu saya lihat kereta saya betul-betul berada di sebelah kereta pak cik tadi.
Jan: ... saya berazam tak akan makan lagi kat kedai makan tersebut selama 2 bulan....

9 comments:

Eja said...

dah lbh sethn...msh tersilap kereta lg...

amilia said...

HAHAHA....apelah ...saya tak ingat plat kreta saya sampai hari ni...tapi saya letak aksesori dalam kereta tu supaya saya kenal tu kereta saya ....first isi angin tayar masa raya hari tu...lepas isi terus stereng saya lembut...senang nak pusing...rupanya kalau tayar tak cukup angin stereng akan jadi berat...ni untuk sapa sapa yang bukan jenis power stereng la...tapi rasanya encik sukiman punya myvi tu power stereng jadi tak de la rasa sgt masa nak putar..;)...nasib baek pakcik tu tak gelak kaw kaw....

uNcLeJoE said...

cukup ke 2 bulan untuk hilang rasa tuh... ahahahaahahahah

Mc Zue said...

suki..suki..tapi kisah salah kete juga pernah berlaku pada aku..hehehe

wawadave said...

dulu i dgn ida pnah mnuju trus ke kancil yg parking.. time tu, kami sekali dgn kamal; tuan pnye keta.. beria dia try nk bukak.. haha.. kalau dh tuannye salah.. apatah lagi penumpang mcm kitorg..

sukiman said...

Eja,
tulah kata, pisang berbuah banyak kali, he he...tapi mungkin sebab saya banyak fikir masa makan dan terus menuju ke kereta dgn gopohnya.

amilia,
Molek juga strategi tu... pak cik tu tentu hairan kan kenapa seorang pemuda nampak normal dan baik hati sedang menendang tayar keretanya...he he he. harap pak cik tu tak cerita ke isterinya atau orang lain.

uNcLeJoE,
tak apa, banyak kedai makan lain kat belakang kedai tu, he he he

Mc Zue,
mungkin dulu bkn kereta honda kot, he he jgn marah.

Wawadave,
he he he kamal bawak ke jalan yang sesat tu...tapi kamal nampak cool je 24 jam, tak kan gopoh gak.He

Abah Mui'zz said...

Mang, hahahhahahaha.

Tapi biasa ler, aku pun pernah kena. Beria2 tekan remote, tak juga keta tu respond. Siap2 ketuk remote tu lagi.

Dalam pada nak baling remote tu ke tanah, tu dia, baru ternampak keta selang 2 buah dari keta tadi.

sukiman said...

aku ingat aku jea yg lara...he he

MySra said...

tergelak besar mai baca citer ni man.. sukiman sukiman..hehehe.. tapi tak mustahil, semua nampak macam sama je kan.... tak gitu zue?

.