"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, January 15, 2009

Blog kawan-kawan...


1. Membaca blog kawan-kawan adalah antara kegemaran saya bermula pada pertengahan tahun lalu. Bila membacanya rasa semacam, dan kadang-kadang rasa berbagai macam.

2. Suka sangat membaca blog kawan-kawan kerana banyak faedahnya.

3. Namun untuk memberi komen (comments di bahagian bawah) saya tidak pandai sangat. Saya sampuk-sampuk macam tu je… (kadang-kadang malu jugak sebab apabila membacanya semula nampak sangat sampukan kita tak berapa selari dengan apa yang telah disampukan terlebih dahulu oleh orang ramai, he he he).

4. Bila saya tidak beri komen kepada sesuatu blog bukan bermakna saya tidak membacanya. Cuma saya tak tahu nak komen apa, tak naklah bila orang lain komen kita pun nak komen juga saja-saja.

5. Banyak blog kawan-kawan menarik dan tersendiri membuatkan saya dengki. Antara blog yang saya dengki ialah blog Jumpe denung. Selalu rasa tak puas hati sebab gambar-gambarnya sangat menarik dan berlainan. Dan bila Madie bercerita seolah-olah saya berada di sana juga.

6. Namun ada blog yang menarik tapi tak selalu ada posting baru. Saya hanya buka sekali sekala. Mungkin pemiliknya sibuk…tetapi hati tertunggu-tunggu juga.

7. Oleh kerana blog sedikit sebanyak berkaitan dengan diri kita, maka kadang-kadang kita dapat `hidu’ apa yang ditulis oleh pemblog itu tidak seperti dirinya yang kita kenali…he he he.

8. Bila buka blog kawan-kawan, dapatlah kita ketahui perkembangan mereka. Kalau selalu nak jumpa tidak dapatlah masa izinkannya… (kau di sana aku di sini, kau sibuk aku menyibuk, he he he).

9. Dengan berblog juga dapat `jumpa’ kawan lama. Contohnya, aalaupun sudah tak dapat dengar ketawa Noni yang unik tetapi alhamduliah bila tahu dia memiliki sebuah kehidupan yang baik. (bila Noni ketawa bunyinya macam… ah susah nak terangkan tapi unik sangat deraian ketawanya).

10. Dan kadang-kadang kita akan tahu sesuatu yang pelik yang tidak akan kita tahu selain kawan kita sendiri mengaku. Contohnya seorang kawan kita akan tetap siram pokok bila hari hujan.

11. Kadang-kadang kita akan lebih cenderung tersilap kata bila bercakap dengan bebas. Begitu juga bila menulis dalam blog. Namun selagi kita tidak memaksa pendapat kita diterima orang, kita akan diterima orang. Beri pendapat tidak salah tetapi memaksa orang lain menerima pendapat kita tu dah kira pelik, he he he.
12. Bagus ya, kita mempunyai ramai kawan berbagai perangai, berbeza cara dan gaya.
jan: Langit dan bumi berbeza sangat tapi mereka saling melengkapkan sebuah alam…

2 comments:

Umar said...

awat?..buruk benor ke sy ketawa...hehehehhe....nak buat guane....dah asalnye gitu doh... :)

jankaulu said...

he he he, tak buruk, ianya unik, asli dan tersendiri...

.