"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, January 8, 2009

BERSELINGKOH I

`Kalau awak dah kahwin, awak benar tak isteri awak berkawan dengan lelaki lain? Tiba-tiba soalan tersebut diajukan oleh seorang kawan saya lewat petang semalam. Pada mulanya semasa dia masuk ke bilik saya, saya tak berapa layan sangat, saya ingatkan dia nak cari biskut, ada tin Jacobs atas meja saya biasanya. Lagipun saya asyik layan lagu ABBA, Dancing Queen. Nak buat posting di blog pun tak ada nafsu, tak boleh letak gambar dan buat apa-apa adjustment.

Memang kadang-kadang ada juga kawan yang datang bertandang ke ke bilik saya pada lewat petang. Biasanya datang berbual sahaja, tak ada topik yang penting sangat.

`Saya ni cemburu sikit, saya akan royat ke bini saya. Bakpe pulok nak berkawan dengan lelaki lain, kan saya ada?’ Saya beri jawapan yang agak sempit pemikirannya, saja nak dapatkan respon daripada dia.

`Saya akan royat dia molek, saya ni jenis cemburu dan kedua bini kita tanggungjawab kita, suami, Nanti suami tok pasal2 tanggung dosa isteri.’ Saya huraikan lagi persoalan tersebut macamlah saya ni pakar dan ada 4 orang bini, he he he. Saya campurkan juga dengan unsur agama sikit memandangkan kawan saya ni pun bertudung agak labuh juga, he he he.

`Tapi mungkin bini saya kata balik, awok pun jangan kawan dengan orang perempuan di tempat kerja awok!, he he he’. Saya buat lawak supaya dia rasa lucu padahal hati saya ni sayu, dua tiga hari ni saya asyik memikirkan mengenai ketidakcukupan duit untuk bayar muka kereta pada hujung bulan dua ni…sedangkan saya dah canang yang saya akan beli kereta akhir bulan dua ni…

`Saya tok reti nok royatlah. Tapi kalu kawan saja no hal rasanya…’ Jawap saya pulok, tadi saya kata tak beri, he he he. Sambil tangan mencapai tin biskut Jacobs. Saya guna hujung stepler buka tudung tin dan ambik dua keping biskut. Kemudian saya hulurkan tin tu kepadanya.

`Mula dengan kawanlah pah tu timbul bibik-bibik atau ruang untuk benda2 lain? Dia sambung topik tu lagi, sambil memasukkan tangannya ke dalam tin biskut Jacobs saya.

`Maksud awok?’, Saya buat-buat bodoh padahal saya faham maksud dia. Tentu dia maksudkan suami akan bercinta atau luah perasaan kepada kawan sekerjanya yang juga dah berkahwin, kerana orang dah kahwin tentu memahami perasaan orang yang dah kahwin. Dan selepas tu…kita selalu dengar cerita apa yang terjadi kan…

`Betul jugak bila doh baik tu, pas tu mulalah luoh perasaan cerita ketidakbahagian rumahtangga masing-masing kan, berdosakan? Kan?’. Sebelum dia jawab, saya menjawapnya dulu, dan bersama soalan lain pulak.

Senang je kan kalau kita nak berselingkoh, kat tempat kerja kita pun mungkin terjadi. Sebab tulah cinta antara suami orang dengan bini orang kadar dengupan jantungnya lebih tinggi daripada kadar dengupan jantung anak dara dan si teruna… Adanya.

Jan: Tak pernah berselingkoh…setia je…he he he

No comments:

.