Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, March 17, 2014

MH 370: Teori kawan saya...

Cuti hujung minggu nan lalu saya berpeluang jumpa kawan-kawan lama seuniversiti. Kami minum-minum kopi (kopi yang mahal) di Genting Highland. Payah sebenarnya untuk kami berkumpul sebegini. Kesibukan bekerja dan beranak pinak membuatkan kita lupa akan dunia-dunia lain di sekitar kita.
 
Bila berkumpul banyaklah cerita yang timbul. Selain dari mengumpat cara hidup kawan-kawan lain dan pensyarah yang kami tidak suka di university dulu, soal isu semasa juga dibincangkan. Tetapi perbincangan tersebut santai sahaja. Kami tidak berjumpa untuk berdebat.

 
Seorang kawan saya mempunyai teorinya sendiri. Katanya kapal terbang tersebut sebenarnya selamat mendarat di satu kawasan yang dirahsiakan. Kapal terbang tersebut dirampas dan sekarang tuntutan telah dibuat, tetapi bukan kepada negara kita. Katanya lagi sekarang pihak yang terlibat sedang mengurus tuntutan tersebut. Dan kata kawan saya lagi orang atasan dalam dan luar negara telah mengetahui akan hal ini. Dia memuji cara kerajaan kita `main wayang' demi keselamatan para penumpang. Katanyalah...

Saya tidak mahu terus percaya akan hal ini. Namun kemungkinan logik cerita tetap ada. Dalam dunia siber ini, spekulasi dan andaian seolah makanan dah, tidak dapat dihalang atau disekat. Malah spekulasi juga perlu diambil kira dan dikaji. Pengurusan spekulasi adalah mustahak. Yang menjadi salahnya ialah menyebarkan spekulasi dengan niat yang jahat atau meringankan spekulasi tersebut.

Setiap spekulasi harus diambil kira. Seburuk manapun sesebuah spekulasi tentulah ada bahagian-bahagian yang benar. Tidak seperti kes dera kanak-kanak, kes kehilangan kapal terbang bukanlah suatu budaya di Malaysia. Tentulah bagaimana kita menanganinya akan menjadi satu bahan kajian pada masa hadapan.

Mengikut teori kawan saya lagi para penumpang dilayan dengan baik. Saya rasa teori kawan saya lebih baik dari andaian kapal terbang tersebut  jatuh terhempas dan kita mencari di salah lokasi.

Jan: Apa-apa pun spekulasi saya harap semua penumpang selamat dan sihat.

3 comments:

Engku Artini said...

Semoga mereka semua selamat dan cepat dikembalikan semula kepada keluarga

Jankaulu said...

Semoga mereka semua selamat...

Nong Andy said...

Ah...ada juga yang ckp macam tu dgn saya.objek demi objek di temui oleh satelite tapi.... misteri belum juga terbongkar

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home