Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, March 12, 2014

Jangan selalu menyebelahi emaknya!

PERCAYALAH kadang-kadang kebenaran bukanlah segala-galanya dalam menjamin keintiman rumahtangga. Kita sebagai suami sering terlupa, haaa.
 
Seorang kawan saya beritahu suaminya selalu menyebelahi emaknya bila dia dan emaknya berselisih pendapat. Kalaupun ternyata dia yang benar, suaminya juga tetap menyokong ibunya. Dia beritahu suaminya penyokong tegar emaknya!.
 
Gambar hanya hiasan, percayalah...
 
 
Rimas sangat rasa. Dia beritahu saya kadang-kadang dia rasa seolah dia bersendirian `melawan' pendapat mereka (suami dan emak kandungnya). Dia rasa sedih sangat. Rasa terasing.
 
Tidak kiralah siapa yang benar atau menang tetapi perbuatan suaminya membuatkan dia terasa hati...
 
Saya terus bertanya mengapa dia selalu bertengkar ke? 
 
 "Rumahtangga mana yang tidak bertengkar? Sedangkan lidah lagi tergigit.". Katanya. Saya terus setuju. Saya terus tambah `lautan mana tak bergelombang'. He he he
 
Tetapi posting ini bukanlah nak menceritakan hal kawan saya yang suka bertengkar dengan suaminya. Tetapi mengenai gelagat suami yang selalu menyebelahi mertua. Pelik.
 
Saya berpendapat kalau mahu menjaga hubungan dengan isteri, kita sebagai suami haruslah menjaga hatinya juga bukannya setakat menjaga hal material sahaja. Hati seorang perempuan mudah terusik. Kadang-kadang sangat sensitif. Menyampah pun ada, he he he.
 
Gelagat kita sebagai suami yang selalu menyebelahi ibunya (emak isteri kita) sebenarnya tidak menguntungkan sesiapa. Malah hati isteri kita juga yang terguris. Tidak usahlah memihak kepada sesiapa kalau tidak mahu memihak kepada isteri kerana `busuk-busuk' isteri pun dialah yang jaga makan kita, jaga anak-anak kita, rumah kita dan dialah juga yang kita lanyak di ranjang.
 
Usahlah selalu mencari siapa benar, berikan pendapat yang bukan menyokong mana-mana pihak. Tiada siapa yang terguris.
 
Jan: Minat filem `Ibu Mertuaku', he he he

2 comments:

Nong Andy said...

Rasanya tidak akan timbul isu suami saya menyebelahi mak saya.. sebab mak saya sudah lama tiada..

Dengan mak mertua ada kot? Fuh... nasib baik mertua saya jauh heheheh

Jankaulu said...

nasib baik tak ada mak mertua...heheh

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home