Total Pageviews

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Friday, March 7, 2014

7.148 bilion penduduk dunia

Sekarang ini jumlah penduduk dunia adalah 7.148 billion, dan 30,075,276 juta adalah penduduk dari negara Malaysia (Website Population Clock).
 
Semasa saya dalam darjah lima, Cikgu Abas memberitahu saya penduduk Malaysia adalah seramai 14.3 juta orang. Pada masa tersebut jumlah itu tidak memberikan apa-apa kesan kepada otak saya.
 
Namun sekarang saya ada juga terfikir apa nasib manusia dan bumi pada akhirannya. Pernah tak pembaca terfikir dunia ini berada dalam keseimbangan pada jumlah penduduk berapa orang? Pernah tak terfikir cukupkan segala keluasan dan hasil bumi yang ada di dunia ini jika penduduknya seramai 10 billion, 30 atau 50 billion orang?
 
 
 
Setiap sesuatu tempat dan keadaannya pastilah ada kapasitinya. Ibarat bangunan atau keluasan tanah, ianya mempunyai kapasiti tertentu untuk mencapai keseimbangan. Iaitu mencapai suasana perimbangan positif. Pertambahan penduduk dunia ini sebenarnya kesan kepada pertambahan penduduk  yang berlaku di negara-negara membangun di dunia.
 
Pada tahun 1984 dahulu ramai yang tidak percaya kepada Dasar Kependudukan 70 juta orang yang dibuat oleh Tun Dr Mahathir Mohamad. Pada masa dasar itu dibuat itu tidak kelihatan releven kerana pada masa tersebut penduduk Malaysia hanyalah 15 juta orang lebih kurang. Namun akhirnya melihat kepada perlkembangan statistic terkini memang pada tahun 2100 nanti senang-senang sahaja negara Malaysia boleh menjadi 65 juta orang.
 
Bagaimana yea bila Malaysia sudah mempunyai 65 juta orang penduduk pada tahun 2100?. Kita pastilah sudah tidak dapat merasai keadaan tersebut kerana kita sudah bersemadi dengan tenang...(harap-harap la, he he he).
 
Jadi amatlah elok kalau dunia mula menjimatkan tenaga dalam apa juga bentuk. Begitu juga dengan penjimatan sumber lain. Dan galakan penyelidikan dan kajian  yang dapat memajukan tamadun manusia. terutamanya dalam membaiki `perangai' kita. Selalunya asyik buat penyelidikan teknologi sahaja sampaikan nilai kemanusiaan tidak suburkan. Bimbang pulak nanti manusia dan binatang tak banyak bezanya, he he he. Jangan marah.
 
Saya tidak kata dunia adalah tempat terbaik untuk manusia huni namun kita tiada pilihan. Namun sebagai manusia (mamalia) kita haruslah berusaha untuk menjadikannya sebagai tempat yang selamat, nyaman, sejahtera dan penuh kasih saying. Haaa... Bermimpikah saya?

Semoga ramai manusia berfikir untuk melakukan perubahan demi masa depan generasi yang akan datang. Semoga bumi lebih terjaga dan manusia lebih gembira.
 
Namun dalam jumlah 7 billion tersebut ada kelompok-kelompok yang bersikap individualistic dan materialistik. Percayalah, ada manusia yang tidak memikirkan bukan sahaja kelangsungan bangsanya, apatah lagi kelangsungan manusia. Haaa...


Jan: Antara 7.148 billion tersebut tidak adakah seorang yang benar-benar menyintai aku...? He he he... Huh!
 
 
 
 
 
 
 

2 comments:

Nong Andy said...

Ada kot.. tapi encik pensyarah yang jual mahal.

sukiman said...

he he he

   

.

.

.