Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, March 4, 2014

Malang memang tidak berbau kerana sikap kita.

Siapa yang tidak suka ayam goreng? Adakah kita tahu ayam itu sendiri menjadi makanan kegemaran rakyat Malaysia. Cuba tanya anak-anak kita mereka suka atau tidak daging ayam? Malah seorang kawan saya yang obesity sangat suka makan bukan sahaja daging ayam tetapi juga kulit ayam goreng, siap minta kulit ayam goren dari ayam goren KFC saya...(huh!).
 
Setiap penggemar ayam goreng akan juga merangkap pengemar KFC. Haaa....Namun posting ini tiada kaitan dengan ayam goreng KFC tetapi ianya berkaitan ayam goreng yang dijual di pasar-pasar malam.
 
Merujuk kejadian di Kuala Terengganu semalam, keseronokan memakan ayam goreng ini membawa padah kepada sebuah keluarga. Semoga keluarganya sabar dalam menghadapi situasi kehilangan nyawa seorang ahli keluarga (umur lima tahun) akibat keracunan makanan.
 
Mengikut seorang mangsa lain iaitu Khairy Azran, beliau tidak menduga keseronokan keluarganya menikmati ayam goreng yang dibeli di Dataran Shahbandar tersebut berakhir dengan anak, isteri dan ipai duainya dikejarkan ke Hospital Sultan Nur Zahirah.
 
Saya juga selalu membeli ayam goreng di gerai dan pasar-pasar malam. Bukan sahaja ayam goreng tetapi juga makanan lain. Sebenarnya apabila bahan makanan tercemar dan kemudiannya dimasak, adalah sukar untuk kita melihat makanan itu tercemar atau tidak. Apatah lagi ayam goreng yang kelihatan ranggup dan memberahikan tersebut. Kita tidak nampak berbillion kuman berpesta jom heboh di dalam selaput kulit dan daging ayam goreng tersebut.
 
Sebenarnya masyarakat kita dalam dilemma. Perubahan gaya hidup dan taraf hidup mengundang banyak bencana di sekeliling kita. Semakin kita modern dan banyak duit, semakin banyak risiko. Pelik.
 
Payah untuk pisahkan pasar malam dengan gaya hidup kita. Kita bukannya jenis yang banyak duit yang boleh bayar tukang gaji bertauliah memasak. Dan kita juga bukanlah jenis banyak masa memasak setiap hari untuk laki dan anak-anak kita. Maka keluarga kita sebenarnya terdedah dengan kematian. Keracunan membawa maut.
 
Kalaulah masyarakat kita lebih mementingkan kebersihan, maka kemungkinan perkara buruk sebegini dapat dihindari adalah besar. Masyarakat kita mestilah menitik beratkan kebersihan. Namun kita tidak percaya manusia itu bersih. Sila lihat tandas awan. Ia menggambarkan ada manusia hanya cerdik sedikit sahaja berbanding binatang...
 
Kalau masyarakat kita adalah pengotor, kita terancam di mana-mana sahaja. Bukan sahaja di pasar malam malah di hotel, kantin-kantin dan restoren-restoren juga.
 
 
 
Jan: Semoga kita menjadi masyarakat yang pembersih... 

2 comments:

Nong Andy said...

Kalau malas masak.. saya selalu singgah beli sayap ayam panggang.. ah.. kalau di sabah di panggil sayap ayam.. kalau di KL rasanya di panggil kepak ayam panggang..

Tapi tak boleh selalu.. cepat jemu. Makanya saya selalu memaksa diri saya rajin masak encik pensyarah... untuk menyenangkan hati saya yang sedang super malas memasak.. saya selalu pujuk diri saya dengan satu ayat yang saya pernah terbaca..

"Seorang isteri yang memasak untuk suami dan anaknya makan... kelak di akhirat akan di buatkan satu parit yang memisahkan dia dari api neraka itu.. dan parit itu luasnya seperti langit dengan bumi"

Ah.. perlahan2 saya pun memasak hehehe...

Lan LoloQ said...

ayam goreng..memang tak boleh tahan godaan...makanan kesukaan yg dimakan hampir setiap hari>..

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home