Total Pageviews

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, February 13, 2014

Kes pukul isteri/anak, kambing dan FB

KEBELAKANGAN ini kita sering dihidangkan dengan isu memukul isteri atau anak-anak. Saya percaya yang terdedah di dada-dada akhbar itu adalah kes terpencil. Banyak lagi kes yang tersembunyi dan tidak mendapat perhatian (mungkin kerana tidak berlaku di luar negeri, mungkin berlaku kat belakang rumah kita jeaa...).

Inya tersembunyi kerana antara sebabnya ia adalah kisah dalam kelambu. Kisah kononnya peribadi.

 "Saya tidak suka orang lain ajar saya bagaimana nak didik anak saya. Anak saya, saya tahulah. Itu cara saya, saya rasa memang kena makan penampar baru sedar".

Wah sombongnya kita yea. Tahniah!, kita beri 5 bintang bongok untuk kita.

Haaa...

Namun kita harus ingin kisah-kisah sebeginilah yang melahirkan masyarakat yang berada di sekeliling kita. Memanglah kisah peribadi tetapi ia bukanlah hal peribadi jika ia dibincangkan diperingkat nasional dan melibatkan hal kemanusiaan. Pukul-memukul ini nampaknya semakin jadi cara hidup masyarakat kita. Bukan setakat pukul di rumah tetapi tidak sabar-sabar memukul isteri dalam lif, ada yang membunuh anak-anaknya dengan niat. 

Adakah tindakan memukul itu sebagai suatu tindakan mengajar? Semasa memukul, adakah niat mahu mengajar atau kerana emosi. Maaf cakaplah...ada kemungkinan besar kerana emosi. Alaaa cuba lihat diri kita, semasa kita marah anak-anak kita, tentu beremosi. Itu bukan memukul lagi tu, haaa...

Memukul pun kena ada caranya. Pukul dengan lembut dan kasih sayang atas niat mengajar. Pelik bunyinya kan? Tapi tulah, manusia ni pelik, kambing taklah pelik sangat. Selamat datang ke planet bumi. 

Memanglah mendidik anak bukannya mudah. Kalau setakat beri makan, kambing pun boleh buat. Tetapi kita bukang kambing, kita ada FB, he he he

Kita yang tak bertamadun ini (tetapi mengaku bertamadun, ada FB lagi) terus pukul dengan perasaan sakit hati. Anak-anak jadi mangsa. Tidak cukup hangar kita guna kayu. Sampai anak-anak hidup dalam ketakutan... terpaksa kerajaan campurtangan.

Jan: Tiada perkara yang tidak perlu kita tak pelajari. Semua perkara perlu dipelajari...walaupun cara nak pukul... Haaaa....




3 comments:

Nong Andy said...

Shinta dah lama tak rasa hanger... sebab tu sekarang makin naik lemak hihihi...


Memang susah jadi ibu bapa.. jadi kambing lagi senang hihi..

aima said...

islam sendiri sudah mengariskan panduan memukul anak....bukan buat garisan di belakang badan anak....

betul kata nong andy, tak ajar naik lemak la...khee

sukiman said...

he he he, betul. Cuma jangan keterlaluan...

Saya pernah menampar pelajar, tetapi sekarang saya dah insaf. Dah dapat hidayah...alhamdulilah.

   

.

.

.