Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, August 19, 2013

Sebenarnya siapa yang bersalah?

KADANG-KADANG saya merasakan, dewasa ini di dalam menguruskan rumahtangga kita jadi `mangsa' kerana ketidakupayaan kita sendiri. Kita gagal menepis perubahan pesat gaya hidup yang tidak bersesuaian dengan kita. Atas nama kemodenan kita turut terikut dengan keadaan di sekeliling kita.

Bila kita sudah terantuk, mulalah kita menyalahkan orang lain atau sistem gread gaji kita. Kita juga salahkan jurujual dan sebagainya.

Kita gagal mengambil tindakan di mana memperlihatkan kepandaian kita memilih keperluan berbanding kehendak. Contoh lagi, kita sepatutnya menyewa rumah tetapi kita membeli rumah teres, atau kita sepatutnya membeli rumah teres tetapi bini kita ego mahu beli rumah semi D, kita  mampu beli rumah semi D tetapi dek perangai ipai dua dan mak mertua yang gila prestage kita terpaksa beli rumah banglo. Haaa... akhirnya siapa yang susah? Susah sampai bila? Susah sepanjang hidup.



Gitulah juga yang sepatutnya kita pakai myvi saja tetapi gatal nak pakai vioss, dan yang sepatautnya hanya pakai vioss gatal pulak beli Honda Civik. Ambik kau!.

Proton Suprima 

Maksud saya jenis rumah dan kenderaan yang kita beli berada di dalam lingkungan kemampuan slip gaji kita. Jika terlebih kita akan `menderita' buat sekelian waktu yang lama menanggung beban hutang berpanjangan. Sejauhmanakah kepakaran kita dalam mentadbirkan hutang kita? Haaa..

Melihat kepada parten penggunaan isirumah semenjak perang dunia ke dua, kita dapati ia telah berubah. Berubah dengan lebih mendadak bermula pada tahun-tahun 1980an. Gaya hidup isirumah berubah kepada membeli barang keperluan kepada membeli barang kehendak di luar kemampuan yang menyebabkan hutang isi rumah berganda gitu. (sebenarnya barang keperluan juga berganda naik harga)

Dan dengan adanya manipulasi dan syaitanisasi pengiklanan, kita selalunya tertipu dalam sedar. Tahniah sekali lagi untuk kita. Kita berbelanja untuk membayar hutang lebih daripada separuh gaji kita. Dan apabila ditolak itu-ini tinggal jea beberapa ratus ringgit sementara menunggu akhir bulan (atau dalam sesetengah kes awal bulan?)

Dan akhirnya kita mengurus rumahtangga kita dengan teruknya. Pas tu mulalah kita mengeluh-ngeluh salahkan orang di sekeliling kita. Termasuk juga kerajaan, jiran dan sistem pendidikan Malaysia.


Memang umat di akhir zaman tidak dapat lari daripada berhutang. Kita berhutang untuk kahwin, untuk beli rumah, untuk beli kereta, hutang pelajaran, hutang kad kredit dan sebagainya. Itu tidak termasuk lagi dengan bil-bil yang mesra menjenguk kita. Haaa...semuanya memerlukan kebijaksanaan kita, kita harus berbelanja dengan bijak. Tetapi kita keras hati, cuai dan lemah.

Jan: Akhirnya kita salahkan gabenor bank negara dan sistem kewangan dunia. 

2 comments:

azr said...

sya suka post ilmiah mcm ni... kdg2 ssh nk cr post mcmni... slalu org tulis blog citer psl diri,keluarga n harta bnda diorg... tu yg kdg2 kite trs berhutang sbb terpengaruh dgn cite kononnya kwn kite hidup mewah ala selebriti dll... kite pun tk nk klh jd trs menmbh utang... klu bnyk post cmni mest org bnyk urut dada sbb mmg kna btg idung sndri.... cma biasa manusia mest cr slh org lain.... nak sdpkn ati kot... hehehe...

Jankaulu said...

he he he memang...

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home