"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Tuesday, August 27, 2013

Pengasuh elektronik pulak dah!!!

Apabila kita melihat imej durian di dalam gambar, kita tidak akan dapat merasai ketajaman durinya, menikmati rasanya dan hidung kita tidak dapat menghidu bau durian tersebut. Dan rasa ketajaman, keenakan dan deria bau kita adalah kehidupan! Maksud saya ia adalah gambaran sebenar kehidupan. Ia berbeza dengan melihat imej dalam bentuk gambar.

Menurut satu kajian yang telah dilakukan 77% ibubapa membelikan tablet atau ipad kepada anak-anak adalah kerana alasan untuk mengembangkan kreativiti. Mungkin mereka beranggapan tablet membantu pembesaran anak-anak. Betulkan tanggapan mereka ini?

Hasilkajian juga menunjukan penggunaan tablet untuk anak-anak menyebabkan mereka mengalami kesukaran dalam pengembangan psikologi dan fizikal. Malah kesukaran untuk memberikan perhatian. Tidak fokus. Haaa.

Kesimpulannya minda kanak-kanak diasuh secara terus oleh tablet-tablet tersebut secara berterusan.

Maka saya menentang keras hasrat adik perempuan saya membelikan ipad atau tablet untuk anak-anaknya. Saya mempunyai pendapat yang tegas dalam hal ini. Biarlah mereka melalui kehidupan yang normal. Biar mereka meneroka dunia yang luas ini dengan cara semulajadi. Bukan tidak boleh beripad atau bertablet, tetapi mampukan kita sebagai ibubapa menerapkan nilai positif ke atas penggunannya.

Cakap memanglah senang, tetapi berupayakah kita mengawal penggunaannya apabila berada di tangan anak-anak kita? 

Tak mahulah nanti kita belikan ipad atau tablet semata-mata mahu anak-anak kita ralit dan asyik, dan tidak menganggu kita. Haaa... Dan kalau umur anak-anak kita di bawah empat tahun, adakah bijak kita menghadiahkan ipad kepada mereka? Haaa...lagi.

Kononnya dengan ada ipad anak-anak akan lebih kreatif dan bijak. Saya nak tergelak dengan `konon-konon' sebegini... Atau sebenarnya mereka mahu anak-anak mereka tidak ganggu mereka? Maklumlah balik kerja dekat pukul tujuh petang. Balik letih pula. He he he. tetapi memanglah betul ada pembelajaran yang menarik di dalam ipad. Tetapi aci kerat jari mereka yang mentah itu akan fokus kepada `games' 24 jam. kita tidak payahlah hipokrit kerana nak menyedapkan hati kita.

Yang merosakan anak kita rupanya kita jugak kan? Yang merosakan orang islam, orang islam jugak kan? Yang merosakan negara kita warganegara kita jugak kan? yang membuat hati seorang perempuan sakit, perempuan jugak sebenarnya kan? Haaa...

Katalah saya ni ketinggalan zaman pun, katalah saya ni old skol pun. Tapi mendedahkan anak-anak kepada alatan ini terlalu awal akan menyebabkan perkembangan minda dan perilaku lebih banyak buruk daripada baiknya. Apatah lagi jika kita gagal memantaunya. Dan adakah kita ada masa untuk memantaunya? Sedangkan kita selalu balik lewat dari kerja? Haaa.... Jawablah dengan ikhlas jangan semata-mata Kak Tom beli untuk anak-anaknya, kita ikut juga.

Hendak lari daripada teknologi bukanlah sesuatu yang bijak. Saya memahami keperluan teknologi. Saya sokong dan setuju anak-anak dididik melalui keperluan zaman dan bergajet. Tentulah penggunaan ipad ini ada baiknya. Masalahnya kita dapatkah kita melakukan tindakan atau pengawalan? Dapatkah ipad tersebut membantu perkembangan anak-anak kita? Dan kita `kenal' tak anak-anak kita tu jenis macam mana?.

Saya terkejut cipan apabila melihat anak kawan saya berguling di atas simen macam kera kena rasuk apabila ibunya mengambil ipad daripadanya. Budak berumur empat tahun tersebut memberontak seolah hilang akal. Maknya juga beritahu saya yang anaknya sekarang kurang bersosial dengan adik beradik lain, tidak fokus bila dia bercakap dan pantang kalau adik-adik nak pinjam ipodnya. Terus mereka berbalah dengan ganasnya.

"Apa akak nak buat Man?" Tanya kawan saya yang anaknya itu semakin menyendiri dengan ipad.

"Akak beli la lagi sorang satu, habis cerita" jawab saya sinis.

Jan: He he he.



1 comment:

azr said...

dan jwpn standard mak ayah ialah " biasala. ...budak2 mmg cmtu."...

.