"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, August 22, 2013

Kisah Nazri dan anaknya



Sebenarnya tidak ada undang-undang dalam dunia ni yang boleh menyekat seseorang bapa menggunakan anaknya sebagai pembantu kerja dalam perjalanan kerjayanya. Begitu juga perihal anak melantik bapanya. Apatah lagi duit upah/gaji anak tersebut diambil dari gaji/pendapatannya sendiri.

Tetapi keadaan budaya dan minda penghakiman rakyat kita lain. Prasangka buruk dari orang ramai akan memuncak. Persepsi maha penting. Selamat datang ke Malaysia

Saya yang tak kawin-kawin ni pun jenuh menepis anggapan negatif orang ramai di sekeliling. Padahal saya yang tak kawin ni bukanlah ngorat isteri orang, `main' dengan orang gaji, dera anak atau `selak' kain anak sendiri, atau belasah bini.Atau balik lewat dari kerja. Haaa... Tetapi persepsi orang terhadap orang tidak kawin tetap buruk. Saya tak redha dunia akhirat.

Kita kembali kepada tajuk posting. (bimbang nanti jadi posting hal saya pulak, he he he). Tetapi saya bukan orang politik. Tahap penjahanaman persepsi ke atas saya bersifat mini domestik tetapi Nazri orang politik. Maka semakin meneballah persepsi orang ramai terhadapnya. Dan perkara ini tidak boleh di pandang ringan jika merujuk kepada kepala otak jenis rakyat Malaysia ni. Haaa... Kepala otak parti pembangkang apatah lagi. Kan?

Sepatutnya jangan laaaaaa buat sesuatu tindakan yang menberi liabiliti atau persepsi yang buruk kepada parti. Janganlah membongkakkan diri. Walaupun rakyat mungkin tak tahu apa sangat apa yang berlaku tetapi mereka mengundi atas persepsi. Itu keyakinan saya.

Pada pendapat saya kemerosotan UMNO dan BN adalah dari segi persepsilah. Banyak jasa dan budi UMNO dan BN, ianya fakta yang tak boleh diubah. dari DEB (Dasar ekonomi Baru hingga MEB (Model Ekonomi Baru) ia satu perancangan bertaraf dunia. Namun kalau  berterusan ahli politik UMNO dan BN menganggap persepsi sesuatu yang remeh. Itu adalah suatu kesilapan besar...haaa

Jan: Melantik diri sendiri sebagai pegawai kewangan, jurulatih kesihatan, tukang kebung, pemandu dan sebagainya. He he he.

No comments:

.