"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, August 29, 2013

Saya dan khutbah jumaat yang lalu

Boleh dikatakan hampir setiap hari jumaat saya ke masjid untuk sembahyang jumaat. Namun entah kenapa sepanjang tahun ini khutbah jumaat pada minggu lalu semakin tidak menarik perhatian saya. Adakah saya semakin jahanam?

Bunyinya tenggelam timbul dan kedengaran suara agak mendatar. Saya hampir terlelap, saya malu kalau terlelap (walaupun saya nampak seseorang yang saya kenali dan kagumi sedang lena!).

Apabila hari jumaat dan hampir dengan waktu sembahyang jumaat, saya tidak terus ke masjid. Saya akan balik ke rumah saya dahulu. Tengahari kalau terlalu panas saya akan mandi dan pakai baju lain ke masjid, namun ia bukanlah baju Melayu.

Saya balik dahulu, kemudiannya kawan saya akan datang ke rumah saya membawa saya ke masjid dengan kereta saya. Kenapa kawan saya yang bawa saya ke masjid? Jawapannya mudah, dahulu semasa baru pandai pandu kereta saya tidak mahu langgar kereta orang. Lepas sembahyang jumaat kami makan dengan Adnan. (sekarang kawan saya Adnan telah membeli kereta baru yang cantik)

Namun itu bukanlah hal pokok penyulisan saya, penulisan saya hal mengenai khutbah masjid tersebut yang membosankan. Saya beritahu kawan saya yang agak islamik, dia beritahu:

"Banyak syaitan dalam otak kau Man" Kata kawan saya panjang lebar dengan yakin sekali. Katanya rasa bosan tersebut adalah hasutan iblis dan sebagainya. Saya diam jea bersetuju.

Saya tanya pula seorang kawan lain. Dia tidaklah ala ala islamik, dia beritahu:

"Orang macam kau ni Man sentiasa perlukan sesuatu yang menarik baru boleh `masyuk'. Kalu isu semasa Tsunami ke, anak derhaka ke baru kau suka. Kalau ada slide warna warni lagi kau khusuk" Kata kawan saya yang pernah la ajak saya ke Pub semasa kami ke KL dulu...

Jan: ya tak yea jugak, kalau ada slide lebih ok... Tak salah kan?

No comments:

.