"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Friday, August 30, 2013

Ekonomi pengetahuan untuk semua orang



1. Saya berpendapat sama ada kita tok iman, penjual unta atau pelacur jalanan, kita harus memahami ekonomi. Sama ada kita penyanyi biasa, penyanyi perasan luarbiasa atau memang luarbiasa, kita hrus memahami ekonomi. Begitu juga guru atau pensyarah bukan mata pelajaran ekonomi juga harus memahami ekonomi.

2. Pendek kata asas ekonomi harus difahami oleh semua golongan.

3. Ekonomi adalah dengan kata yang ringkas merujuk kepada pengagihan sumber yang terhad. Sumber-sumber yang mahu dimaksimakan demi keperluan hidup. Maka semua orang terlibat. Tidak boleh lari sebab mulut kena disuap.

4. Ekonomi tidak semata merujuk kepada aktiviti dan perilaku ekonomi yang berskala besar. Kita rujuk kepada diri sendiri sajalah. Bagaimana diri kita mengagihkan sumber yang terhad itu untuk mencapai kebaikan. (perlu diingat, bukan kenikmatan dan kesenangan, haaaa).

5. Orang dahulu jika disebut ekonomi, mereka akan fokus kepada `wajib jimat-cermat'. Ada betulnya kerana dalam ekonomi ada konsep menabung. Ada konsep keluar masuk wang.

6. Sebenarnya saya malu untuk menulis hal ekonomi sebab saya pun tidak berilmu sangat. Tetapi sebagai tanggungjawab sosial terhadap ilmu ekonomi yang saya ada, sekali sekala saya paparkan juga selalu mengenai perkara-perkara yang berkaitan dengan ekonomi.

7. Sebab saya percaya setiap orang harus ada asas ilmu ekonomi.


Jan: Ekonomi mudah, kita yang payah! He he he.

No comments:

.