Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, August 19, 2013

Maksud asal ekonomi adalah `mengurus rumahtangga'

Perkataan `ekonomi' berasal daripada bahasa Greek kuno yang merujuk kepada `mengurus rumahtangga'. Pun begitu pelajaran mengurus rumahtangga tidaklah pula saya pelajari di Universiti Malaya dalam mengejar segulong ijazah ekonomi (malah sampai sekarang saya masih tidak berumahtangga, he he he). Pelajaran yang saya perolehi adalah lebih berkisar mengenai ekonomi oprasi kilang berskala kecil hinggalah skala ekonomi negara yang besar di mana ianya mencakupi pelbagaian bidang operasi, ianya bukannya sesenang menguruskan rumahtangga.



Bangsa Greek

Bangsa Greek adalah satu bangsa yang maju terlebih dahulu berbanding dengan bangsa-bangsa lain. 2,500 tahun dahulu ( di mana bangsa kita mungkin masih lagi duduk dalam gua) mereka sudah mempunyai tamadun yang mencipta kemajuan bagi keselesaan hidup, mereka berjaya dalam pelbagai bidang dan hidup dengan berfalsafah tinggi. Bangsa-bangsa lain di Eropah dan juga di Tanah Arab ada mempelajari ilmu tersebut bagi melengkapi kemajuan mereka. 



Namun orang Greek bijak. Jika kita amati dan fikirkan adalah suatu perkara yang logik `mengurus rumahtangga' dengan betul adalah kunci kepada kejayaan dan kesenangan individu/rakyat. Dan bila individu/isirumah/rakyat tidak susah, senanglah negara. Haaa... Individu unit yang terkecillah membentuk negara.

Mengurus kewangan rumahtangga

Mengurus rumahtangga adalah suatu disiplin yang mesti dipelajari. Bukannya datang secara semulajadi. Ia mesti dibentuk dan dirancang, disuburkan. Untuk mengurus kita memerlukan perancangan yang rapi. Dan kita sebagai pengurus harus tahu ilmu mengurus terdiri pula daripada langkah-langkah tertentu yang perlu dilakukan. Contohnya mengurus belanjawan dengan betul.

Dalam penulisan saya yang terdahulu yang berkaitan dengan ekonomi rumahtangga, saya sering merujuk kepada konsep `menatap slip gaji' dan hidup berdasarkan kepada angka yang tertera di atas kertas tersebut. Bukan apa jika kita tergelincir terutama dari segi kewangan dan kesetiaan, rumahtangga kita akan tonggang terbalik, tak terurus malah ia boleh membawa impak yang buruk iaitu kes perceraian. Siapa yang boleh tahan jika hidup dengan isteri/suami yang kaki boros/kikis? Tidak pandai merangcang? atau kaki curang? Haaa...



Faktor ekonomi adalah antara faktor yang membawa kepada kes penceraian. Membesarkan anak memerlukan kos yang besar. Seorang anak yang dibesarkan di Malaysia sehingga ke universiti melebihi RM400K. Dan kalau lima orang anak? Haaa..

Kita mungkin hanya kerani, askar, peguam, cikgu, doktor atau pelacur tua. Tetapi kita tetap mempunyai persamaan iaitu harus merencanakan kewangan rumahtangga kita dengan betul dan bijaksana. Semua golongan berpeluang hidup bahagia apabila hidup berpaksikan jumlah pendapatan mereka.

Milly Cooper  (Pelacur tua, 98 tahun, RM4000 semalaman, kena tempah dulu)

Apabila kita sudah berumahntannga barulah kita tahu bukan cinta yang melancarkan, menutuhkan (utuh) atau mengeuatkan (kuat) perhubungan rumahtangga kita tetapi ianya wang. Haa... Masa bercinta memangla rela susah payah, tak ada wwang pun tak apa, hidup seadanya dan sewaktu dengannya tetapi untuk menguruskan rumahtangga memang memerlukan wang...

Jan: ... wang merupakan simbol keamanan atau simbol kebahgiaan. Dan dalam beberapa keadaan wang membawa kedua-dua simbol.

1 comment:

aima said...

saya suka subjek ekonomi....ekonomi asas subjek tambahan

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home