Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, May 23, 2011

Perihal gula

Sekoyang-koyang kelmarin saya pergi kedai, ini pertama kali saya bayar harga gula RM2.10 untuk sekilo. Ya gula telah naik harga lagi dan lagi. Selamat datang ke bumi Malaysia.

Saya hanya mahu beli sekilo gula tetapi saya kena beratur panjang sebab ramai orang di kaunter. Tak pernah lagi saya pergi supermarket hanya nak beli sekilo gula. Mungkin hidup saya dah tak terurus, tiada perancangan seperti dulu.

Sengah dok beratur tersebut, saya melihat ke harga kremer manis, ya harganya ada yang RM2.10. Harga gula dan susu manis ni dah sama. Emmm...sama mahal? (sama murah untuk orang kaya, he he he).

Kalau AP diberikan kepada lebih banyak pengilang, mungkinkah harga gula boleh diturunkan? Atau dipertahankan? Kalau banyak pengeluar, tentu harga akan turun... Mereka tentu bersaing untuk berada dalam pasaran. saya cuba kaitkan dengan teori asas ekonomi.

Namun kenapakah harga gula meningkat? Mungkin kerajaan mahu kurangkan subsidi. Mereka mungkin mahu kurangkan beban kewangan. Atau memang kita tak nak negara kita jadi negara `ihsan' subsidi? Rakyat lena diulit subsidi... Subsidi bukan tanggungjawab, ia bentuk pertolongan...

Bila harga gula naik, oleh kerana ia makanan asas, maka dapat diramalkan akan berlaku kenaikan harga bagi barang makanan dan minuman...

Kenalah kurangkan gula dalam minuman dan makanan, dan maniskan muka walaupun kos sara hidup semakin tinggi.

Jan: mati semut kerana gula?

2 comments:

Safinaz Eurieqa said...

sebab gula dah naik..semut sekarang pun dah x suka makan manis..semut kat muadzam lg suka masuk dalam air suam dari air manis...^_^

Jankaulu said...

setuju, he he he.

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home