"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Monday, May 9, 2011

Drama sebabak : Di sebuah bank.



" Kenapa tak ada proses yang memudahkan? Mintak ini, mintak itu. Kenapa tidak beritahu awal-awal, sekaligus?". Kata Adnan (nama sebenar) sahabat baik saya. Kata-kata tersebut dilontarkan dengan agak kuat. Saya yang berada di tempat menunggu yang agak jauh boleh mendengarnya. Saya rasa seluruh bilik besar tersebut, seluruh (semua) orang boleh mendengarnya sama ada pekerja atau pelanggan.
Saya gelabah tidak semena mena, sesak nafas tidak selesa. Saya tahu Adnan pongoh sikit tetapi tidak menduga pula iannya berlaku di sebuah bank. Saya tidak tahu nak buat apa dalam berdebar-debar tersebut, saya berpura-pura bersms sambil pasang telinga dan sesekali saya memandang ke arah kaunter urusan tersebut. Tempat kejadian.
Saya lihat muka Adnan serius giler. Saya lihat pekerja bahagian pinjaman pucat tidak terkata apa. Saya juga lihat pekerja lain di sebelahnya sibuk menyusun fail dan menulis sesuatu. Mereka juga mungkin berpura-pura. Tak kan mereka duduk di sebelah tempat kejadian, tidak terkejut dengan suara Adnan!
Kejadian ini berlaku di sebuah bank. Sebagai rakyat memanglah kami memerlukan bank. Kami bukannya rakyat bertaraf kaya raya. Dan bank pun mestilah memberi perkhidmatan yang cekap kepada rakyat. Saya tidak mahulah sebut bank mana, tetapi setiap rakyat memerlukan bank. Dan bank memerlukan rakyat. Bank bekerja untuk rakyat.
" Saya banyak kerja lain lagi nak dibuat. Saya sibuk. Bukannya nak berulang alik ke bank!" Kedengaran lagi suara Adnan, tetapi kini ada dua orang sudah tercongok di meja tersebut. Mungkin pekerja tadi sudah tidak dapat menjawab pertanyaan dan kemuskilan Adnan. Lalu pegawai lain datang untuk menerangkan/menyejukan Adnan. Saya tidak pasti.
Saya masih lagi panik. Bukan apa, cara marah Adnan tersebut macam real jea. Ke memang real?. Saya sms Mek Zue (nama panggilan sebenar, nama sebenar Zuraini. Minggu lepas saya ke rumahnya lihat kabinet dapurnya, berbaloi bayar beribu-ribu. Cantik. Dia ada beli rumah dekat Indera Mahkota. Dia suka makan kerepek.).
" Hah saya kena tulis surat pulak!!?" Kata Adnan apabila dia beritahu dia nak batalkan sahaja urusan berbelit tersebut. Saya lihat Adnan bangun dan menalipon seseorang. Dia ke tepi dinding bercakap sesuatu. Tiga orang pekerja di meja tersebut (tambah satu orang lagi pulak dah...) kelihatan serius dan sangat sopan.
Sebenarnya dah 2, 3 hari Adnan mengadu pada saya (dan saya mengadu pada Adnan) yang urusan bank tersebut boleh dipercepatkan. Adnan memberitahu pekerja bank tersebut asyik minta itu ini. Minta itu ini sekali gus tak apalah tetapi sekejap nak ini, sekejap nak itu. Memang Adnan terpaksa datang banyak kali ke bank tersebut.
Sebenarnya saya pun alami masalah tersebut tetapi saya diam sahaja. Saya ni kalau orang buat macam mana pun saya diam sahaja, paling tidak saya menulis dalam blog luah perasaan. Lagipun untuk mendapatkan pinjaman tersebut saya rela menari atas meja (separuh bogel?)pegawai bank tersebut. Saya mahu pinjaman saya lulus.
Jan: Tiba-tiba keesokan harinya pinjaman Adnan terus lulus!

2 comments:

Sarah Amanda said...

kisah benar.tapi realitinya,kita bukan pinjam dengan Ah-long kan?mungkin kes dtg terus+isi borang.tak bubuh dan tak peduli apa yang bank mahukan.atau mungkin tak faham prosedur bank kot...kotlah.

Adie Achim/ Papa said...

hmm.. bank ni memang perangai. Taulah kita berhutang kat diorang, guna servis diorang tapi pekerja-pekerja bank kena ingat lah.. duit gaji tu dapat dari mana?

.