Total Pageviews

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

JANgan KAU LUpa...

.

.

Tuesday, May 3, 2011

Perihal kertas kerja pelajar

Minggu hadapan saya akan kembali mengajar. Saya merasa lega kerana semester ini saya hanya mengajar satu subjek sahaja, iaitu Malaysian Economy. Bolehlah saya tumpukan jiwa raga saya kepada subjek ini. Secara peribadi mengajar subjek ini agak senang berbanding microeconomi dan macroekonomi. Pun begitu subjek ini ada tuntutannya.
Saya harus memeriksa banyak kertas kerja pelajar di samping menilai pembentangan yang mereka lakukan. Sepanjang pembelajaran subjek ini mereka dimestikan menyiap 2 kertas kerja. satu daripadanya saya yang berikan tajuk, satu kertas kerja lagi saya berikan skop kajian tetapi mereka bebas memilih tajuk yang mereka suka.
Setakat ini saya sedaya upaya membantu mereka terutama dalam menyiapkan kertas kerja. Kadang-kadang saya beri juga idea untuk mereka pertimbangkan. Tetapi apa yang lebih saya tekankan adalah cara tersendiri mereka dalam membuat kertas kerja.




Membuat penulisan kertas kerja bukan sesenang menulis surat cinta atau menulis blog. Ia ada format dan kaedahnya. Kena belajar cara membuatnya, kena mahir membuat kertas kerja. Remeh juga membuatnya.
Yang paling saya harapkan semua pelajar akan menyiapkan kertas kerja mereka tetap pada masanya. Pada masa lalu ada juga yang lewat menghantarnya.
Kadang-kadang saya gelegak hati apabila melihat kertas kerja yang teruk atau terlalu cincai. Namun saya meminta pelajar remake nya semula. Semasa saya belajar dulu kertas kerja yang teruk akan dapat bangkul sampah. He he.
Saya percaya kemahiran membuat kertas kerja perlu ada pada seorang mahasiswa, oleh sebab itulah sedaya mungkin saya akan mengajar mereka, memberikan panduan walaupun itu bukanlah tugas saya...
Jan: kertas kerja yang paling baik biasanya saya akan simpan, yang biasa-biasa saya beri kat mak cik cleaner untuk dia jual timbang... he he he.

1 comment:

Adie Achim/ Papa said...

Salam,
Dahulu (form 4-5) saya sangat-sangat sukakan subjek Ekonomi. Satu-satunya subjek yg saya score. Cikgunya (Cikgu Affendy) pun sangat kreatif dan bijak dalam mengaitkan subjek eko dgn kehidupan harian.