"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Monday, May 23, 2011

Mengapa menulis?

Ramai orang suka menulis. Apabila mereka selesai menulis mereka akan rasa bahagia dan semacam. Ada yang beria-ria ajak kita ke blog mereka. kalau boleh mereka nak orang seluruh dunia ziarah blog mereka. Biasanya kalau lapang saya berziarah juga, he he he.
Bila saya membaca blog orang saya tersenyum, atau kadang-kadang saya berkerut dahi. Yang paling penting adalah saya tahu ada `dunia' lain selain daripada `dunia' saya. Saya tak nak kata dunia saya lebih baik sebvab setiap orang berlainan cubaangnya. Tuhan maha kaya...
Saya jarang rasa malas untuk menulis, saya mahu bercerita. Bila saya tidak menulis, itu tandanya ada sesuatu keserabutan dalam minda saya, atau saya tak ada idea. Pun begitu sekarang saya sudah ada laptop, saya menulis ketika mahu tidor. Penulisan menjelang malam sangat peribadi. Saya tidak mempostingkannya. He he he.
Apa tujuan untuk kita menulis ya? Antara yang mungkin ialah:
1. Orang lain ada blog, kita pun ada blog (nak jugak).2. Kerana wang?3. Mahu terkenal?

juga mungkin kerana:

4. nak kongsi cerita/ilmu 5. nak cari teman/kenalan dunia maya 6. nak berdakwah? 7.terapi diri? lepas perasaan?
Dan banyak lagi kemungkinannya. Yang hanya masing-masing tahu.
Jan: Ada satu blog tu dia jarang sangat menulis, tetapi saya tetap menanti...hu hu hu

6 comments:

Umar said...

saya yg nom. 1 tuh...sbb kwn2 lama duk sibuk suruh bukak blog, konon mudah nak tahu perkembangan kwn2...time tu kan fb nih org x brape lg....lama2 terpengaruh...bukaklah jugak blognye...kesan dr ikut-mengikut nih, maka penulisan blog adalah turun naik brdasarkan kerajinan, yg selalu adanya, tak rajin...hehhehe...

sukiman said...

he he he, lucu pulak. tapi yang penting blog awak hidup lagi he he he.boleh tahu perkembangang


saya pulak tak tahu nak tulis apa, dok cerita hal orang je memanjang...

Adie Achim/ Papa said...

saya golongan nombor 4 & 7.
Yang seronoknya baca komen tak kiralah membina atau membinasa.

Abah Mui'zz said...

berkongsi sst yg baik, dengan orang lain. hehe.

safi_annas said...

tulis kat blog sbb nak luahkan perasaan...kalu pendam lama2 takut jd mereng lak..hehe

Mohd Amli bin Abdullah @ Baharum said...

blog sapa lah yang ditunggu-tunggu tu yek....suki

.