"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Monday, May 9, 2011

Mesyuarat 5S










Gambar-gambar di atas saya pukul curi semasa mesyuarat bertindak 5S. Pernah dengar tak 5S?

5'S ialah amalan pengurusan yang teratur dan melibatkan 5 komponen yang utama iaitu:



1. Sisih,


2. Susun,


3. Sapu,


4, Seragam dan,


5. Setiasa Amal




Kerja-kerja ni sebenarnya ada kita buat kat umah kita. Kalau kita buat selalu ia akan menghasilkan satu persekitran tempat kerja yang bersih dan harmoni.


Di samping meningkatkan kualiti dan produktiviti kerja dan perkhidmatan selaras dengan standard yang telah ditetapkan. Ada la yang piawai kita kena capai bersesuaian dengan jenis organisasi di tempat kerja kita.


Saya dilantik sebagai ketua Zon Akademik AB. Rasanya dah masuk tahun ke tiga saya melekat kat 5S ini. Banyak jugak tugas yang perlu dilakukan. Kadang-kadang naik pening juga tetapi semuanya demi kebaikan. Saya kerjakan sedaya mampu sebagai sumbangan saya di tempat kerja saya.




Jan: tambah satu` S' lagi iatu `Sembunyi'kan sampah-sampah tersebut, he he he.

2 comments:

Sarah Amanda said...

saya pun ada 's: sembunyikan personal item masa audit.nanti dh habis audit,letak balik.ok tak?

sukiman said...

ok tu, saya SDK (sembunyi dalam kereta).he he he.

.