Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, January 5, 2011

Hantu Kak Limah Balik Rumah


Mamat Khalid bagus, kalau kita perhatikan betul-betul dalam filem-filemnya banyak unsur kehidupan yang bermesej ada terselit, bukan hiburan semata-mata, ada pemikiran kristis. Dan dalam Hantu Kak Limah Balik Rumah (HKLBR) terdapat mesej kehidupan yang diadun dengan selesa.
Payah saya nak ketawa berdekah-dekah dengan jujur. Ada juga kawan-kawan saya yang buat lawak yang saya ketawa tetapi saya tidak jujur mana. Kebanyakan kawan saya yang berpangkat besar selalu juga buat lawak dan saya selalu juga buat-buat ketawa dan lucu. Saya hipokrit?


Melihat cerita ini saya ketawa, ketawa bersama anak-anak saudara saya. Saya tak nak ulas banyak mengenai cerita HKLBR ni, dah berlambak diulas dalam blog-blog lain... mengikut laporan akhbar kutipan sudah RM6.25 juta.
Ada satu ayat yang berhari-hari menghantui saya iaitu " kalau kita ingat kat orang, orang tu ingat kat kita" Lebih kurang begitulah apa yang bomoh Siam itu kata...
Banyak adegan lucu yang berlaku apabila `hantu' Kak Limah balik rumahnya. Kebanyakan pelakon yang membawa watak saya dah kenal dalam cerita Zombie Kampung Pisang. Namun kita boleh lihat cerita ini tanpa merujuk kepada cerita tersebut...
Anak saudara saya beritahu orang yang duduk di sebelahnya tak ketawa pun bila lihat cerita tersebut... Saya panjang lebar memberitahu kenapa orang ada orang-orang tertentu tidak ketawa bila melihat cerita lawak.
Dulu untuk menarik penonton ke pawagan kita kena ada perempuan cantik yang pakai bikini dan naik kuda tepi pantai, atau berikan watak utama kepada gadis jelita (jelita standard Melayu) pegang watak utama atau wajah pan Asia untuk meraih penonton ke pawagan. Namun formula itu boleh berubah melalui masa. Mungkin penonton selera sebenarnya adalah sukar diramal.
Jan: Tahniah Mamat Khalid

2 comments:

wawadave said...

suki, bila nk postkan psl citer yg kita tonton bersama di tmpt yg berlainan tu?

Jankaulu said...

he he he, dah ada dah tak sempat pos jea...sibuk beli air mineral tadi..

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home