"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Tuesday, January 11, 2011

AJL25...satu kegagalan?

Saya hairan, pada suatu waktu dahulu lagu terbaik daripada Anugerah Juara Lagu TV3 akan menjadi lagu evergreen sepanjang zaman. Tetapi kini lagu terbaik adalah lagu yang popular pada sesuatu tahun tersebut sahaja, tidak lebih daripada itu…
Sudah bertahun-tahun saya tidak melihat Anugerah Juara Lagu (AJL), namun semalam saya duduk berselesa di depan tv semata-mata kerana Datuk Sharifah Aini. Suatu kemunculan yang memang saya nantikan.


Penurunan minat saya terhadap rancangan ini mungkin kerana saya bukanlah remaja lagi. Dahulu saya memang nantikan rancangan Muzik-Muzik, kini saya memang tidak minat Muzik-Muzik. Mungkin kerana saya sudah berusia? Atau mungkin saya menyampah dengan pengacaranya?


Saya bukan pakar muzik atau ahli muzik. Kepada saya lagu yang baik adalah lagu yang sampai ke hati sanubari pendengar. Juara pula ialah lagu yang sedap didengar dan popular. Itulah adunan definisi kejuaraan saya. Saya tidak pakar dalam ilmu muzik, tetapi saya tahu muzik yang sedap di telinga saya.


Saya akui ada lagu yang bermutu tetapi tidak popular sebab itulah lagu tersebut tidak menjadi juara. Malas saya nak bercakap pasal mutu sebab saya bukan ahlinya. Saya menaip posting ini sambil tengok persembahan mereka. Apa yang saya tulis ini anggaplah seorang yang buta muzik, irama dan lagu.


Cinta Sempurna


Saya tidak pernah dengar lagu Cinta Sempurna yang dihasilkan oleh penyanyi muda ini. Namun khabarnya beliau adalah pencipta muda yang berbakat besar. Daripada nyanyian teknik suaranya pelbagai.


Melodi lagu ini mengingatkan saya kepada sebuah lagu inggeris. Namun saya tak ingat tajuk lagu tersebut…he he he. Maaflah tak ada yang istimewa daripada lagu ini, biasa-biasa sahaja di telinga saya. Baik melodi dan lirikya. Bagi saya lagu Yuna sebelum ini lebih okey..mesra telinga.


Berlari


Lagu kedua ini juga saya tak pernah mendengarnya, namun saya terhibur. Mungkin kerana muziknya santai. Tetapi kesantaian lagu ini membuatkan ia tidak ada keistimewaan. Dalam mencipta lagu jangan terlalu santai, ia tidak akan membawa kesan yang mendalam.


Daripada awal hingga akhir muzik sekata dan selari. Suara tomok terkadang tenggelam timbul, muzik adakalanya kuat sangat kot atau Tomok tak cukup stamina. Atau saya kena jumpa doktor telinga?


Belum pun lagu Berlari ini habis, saya yakin sangat lagu ini tak akan jadi juara…


Seperkara lagi tak perlulah beritahu yang ada pulau tomok atau kampong tomok. Pengacara melalut entah apa. Perlakuan tersebut membuatkan majlis ni jadi murah (tak prestage, eh betul ke ejaannya?).


Pelita


Ini kali kedua saya dengar lagu ini. Kali pertama dalam auditorium semasa minggu orentasi pelajar. Lagu ini bagus liriknya. Jelas tentang harapan dan kepositisan hidup. Muziknya hebat, boleh jadi tema kepada mana-mana syarikat atau organisasi. Boleh jadi juara lagu ini, terdetik di hati saya.


Lepas lagu ni pengacara mengutuk antara satu sama lain. Bangulah! Cari idea-dea segar yang lain, idea ni dah lapok. Rasanya bentuk rupa fizikal tidak perlu dilucukan lagi, seMalaya dah tahu. Rasanya tak perlu sampai ada 3 pengacara kalau impak yang diberi tidak besar...


Kebahagiaan dalam perpisahan


Lagu ini pun saya tak pernah dengar. Saya tak pernah tengok dia menyanyi sebelum ini. Saya tak kenal, katanya daripada juara rancangan realiti. Tapi tak apalah…


Lagu ni muzik balada biasa, tema biasa dan tak akan menjadi juara hati saya.
Suaranya taklah sedap sangat tapi ada la… Saya rasa beliau harus banyak belajar nyanyi live kalau tak nak sempuk. Nada rendahnya sangat miskin. Mungkin lagu ni kalau dengar dari CD, best kot.


Masa dia menyanyi ada pulak minah menyampuk-nyampuk… rasa nak gelak pulak.


Tiada apa-apa yang istimewa...


Drama King


Drama King? Lagu apa ni?....terus saya dengar.
Tak sampai seminit saya rasa lagu ni best. Walaupun tak pernah mendengarnya saya rasa lagu ini lagu kedua best selepas lagu pelita. Boleh layan...
Setakat ini lagu yang saya dengar tiada unsur keMelayuan, mungkin muzik Malayia sudah mahu menjadi seperti Indonesia…yang sekarang kurang keIndonesiaannya. Apa-apa pun lagu ini boleh dilayan. baguslah kita sama-sama hilangkan identiti kita.
Baju penyanyi ini pelik…


...

Selepas itu saya ambik keputusan tak nak mengikuti dah rancangan ini. Saya tengok gitu-gitu sahaja, saya beralih ke meja sambil saya buat kerja rumah saya. Sambil tu saya jeling juga tv di hadapan saya. Ada yang duduk dalam sangkar la (sampai menyanyi pun teragak-agak), ada yang basah kuyup la dan ada yang kena tembak...
Adakah saya terlalu tua untuk gimik-gimik macam ni? Atau saya sudah sukar untuk dipuaskan? Mungkin saya kolot dah, sebab sebenarnya muzik sebeginilah yang bagusnya? Ya kea?
Saya terus kerja dan tak menghiraukannya sehingga Lokman Hakim dan beberapa kawan saya sms beritahu Kak Pah akan menyanyi.
Tiada apa yang hebat bagi saya kecuali dapat tengok M Nasir, Nash, Fran, Kak Pah, Ziana Zain dan Siti nyanyi.
Jan: Akhirnya ` Tolong Ingatkan aku' menang. Saya terkedu dan terus tukar chanel lain... Mengapa AJL menjadi semurah ini?

No comments:

.