"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, January 20, 2011

The forgotten (2004)


Sebab saya luang masa untuk tengok filem The Forgotten ialah ianya lakonkan Julianne Moore. Sebab kedua ialah sahabat saya beritahu cerita ni cerdik… Saya sudah banyak tengok cerita bodoh, apa salahnya sesekali saya tengok cerita cerdik.
Juli, tolong jangan gerak, orang nak bubuh make up ni...

Cerita ini temanya kasih sayang ibu. Saya pilih kasih sayang ibu sebagai tema, kelakar bunyinya kan? Macam tak sedap jea. Ia mengisahkan seorang ibu yang tak habis-habis meratapi kematian anaknya. Dan apa yang seorang ibu sanggup lakukan untuk mendapatkan kembali anaknya apabila dia percaya anaknya tak mati...
Anaknya yang berumur 9 tahun mati dalam kemalangan kapal terbang. Tetapi dia selalu teringatkan anaknya dan bersedih, lagipun dia tak ada anak lain. Tapi suatu hari suaminya kata "Kita mana ada anak..." apabila dia marahkan suaminya sebab buang segala gambar-gambar anaknya daripada pereng dan album. Dia kata tak payahlah buat begitu sekali.... Tapi suaminya bersumpah kata " Kita tak pernah ada anak pun, awak sebenarnya dah berbulan jumpa pakar sakit jiwa sebab awak reka cerita yang konon kita ada anak".
Dia terkejut beruk dan bermulalah episod dia mencari bukti yang dia pernah ada anak... tapi memang tak ada bukti pun!.
Naik kapal terbang nanti dok molek-molek, jangan buas...

Dia tertekan tapi dia tetap percaya dia ada anak...dan dia akan cari bukti sampai ke lubang cacing sekalipun.
Persoalannya dia gilakah? dan persoalan lain ialah bolehkah sebuah kenangan kasih sayang dipadam? Jawapannya ya! tetapi ia bergantung kepada jenis kasih sayang tersebut cap apa. Cap ayam?
Persoalan lagi, yang mana mudah terpadam? Kasih sayang seorang kekasih kepada kekasihnya? Kasih sayang seorang suami kepada isterinya? Atau kasih sayang isteri terhadap suaminya? Atau kasih sayang ibu terhadap anaknya? Atau kasih sayang ayah kepada anaknya? Atau kasih sayang anak kepada ibunya? Alamak banyak sangat persoalannya. Malaslah nak fikir, nantikan jadi pandai pulak. Tak payahlah nak kaji kan, kalau kaji pun bukannya naik gaji kan...he he he.
Tetapi orang putih sesuatu la (something la), semua dia nak kaji, nak bagi penilaian nak buat penilaian nak dapat ilmu pengetahuan. Mereka tak takut jadi pandai. Mereka gunakan filem untuk memandaikan bangsa mereka. Salah satu, filem inilah...haaa.
Nampaknya daripada filem ni kasih sayang seorang ayah kepada anaknya lebih senang dipadam pada kotak fikiran manusia berbanding kasih sayang seorang ibu terhadap anaknya. Kita terus kata… Ya semestinya la sebab ibu mengandungkannya. Banyak ingatan yang terpahat.
Eh, tadi aku rasa aku parking kat sini, mana pulak kereta aku?

Ingatan dan kasih sayang berbeza. Kita mungkin ingat tapi tak sayang (he he he), tapi bila kita ada kasih sayang kita ingat! Huh! Malaslah saya nak tulis posting ni, saya pun malas nak berfikir… malas nak jadi pandai…
Julianne Moore cemerlang dalam filem ni, lakonannya berbintang bintang. Era Fazira patut sangat tengok filem ni 8 kali, Nasha Aziz 28 kali. Watak seorang ibu yang tertekan sebab orang sekeliling kata dia traumatik dan delusi dibawak dengan berkesan. Kalau tengok betul betul dia tak pandai berlakon sebab macam real je. Bab-bab berlakon ni orang kita pandai, nampak sangat berlakonnya...
Kalau kita nak berhibur tak perlulah tengok cerita ini sebab ia suspen kemudian selow,kemudian suspeng an kemudian selow dan suspeng! 3 kali sya terkejut beruk. Bila suspeng muzik skornya jadi kuat. Terperanjat gitu.
Tak ada banyak watak utama lain yang ada dalam filem ni. Watak berpusat badan pada si ibu yang pasrah kebingungan. Namun pelakon pembantunya hebat-hebat juga lakonannya walau sekadar membantu.
Pada akhir cerita saya terkejut. Mustahil! Sambil mulut saya mengunyah biskut yang saya beli dari Tunas Manja yang baru dibuka sebelah masjid Muadazam. Tapi saya tak fokus kepada yang mustahil tersebut! Saya terus focus betapa agung kasih sayang seorang ibu...kesungguhan seorang yang kita panggil emak, ibu, umie, mama, dan sewaktu dengannya.
Jan: Tiada di dalam dunia cinta semurni mama, mama agung namamu mama...

No comments:

.