"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, January 6, 2011

3 Idiots


Sistem pembelajaran adalah satu kaedah dan cara yang disediakan oleh kerajaan untuk kita belajar dalam usaha mengejar cita-cita. Dan cara kita belajar dan keghairahan untuk belajar mengejar cita-cita adalah perihal masing-masing. Banyak juga tunjuk ajar daripada guru, keluarga dan orang yang lebih berpengalaman daripada saya, saya gagal aplikasikannya he he he... saya ada cara saya sendiri.

Semasa zaman muda pada awal persekolahan hingga akhir persekolahan saya banyak menghafal. Saya masih ingat lagi semasa saya mengambil STPM, terdapat formula dan konsep ekonomi yang saya hafal dengan cemerlang, ada di antaranya saya tak faham langsung tetapi saya berjaya menjawabnya dengan cemerlang. Itulah the kuasa of menghafal!. He he he.

Tetapi menghafal tidak membawa kita kepada jadi bijak, itulah antara satu mesej yang ingin disampaikan dalam filem 3 idiots yang saya baru berkesempatan menontonnya di Astro minggu lalu. cerita ini dicadangtengok oleh seorang sahabat saya Wawa yang bekerja di tempat majikan lama saya iaitu Kolej Shahputra.
3 sahabat

3 Idiots bercerita tentang tiga orang sahabat, yang sama-sama berkuliah di Imperial College of Engineering. Iaitu salah satu pusat pengajian tinggi terbaik di India. Saya kagun dengan senibina bangunan kolej ini, cuba perhatikan betul-betul.

Cerita itu berjaya sekali membuatkan saya ketawa seorang diri di ruang tamu yang ala mewah (perlu diingat cuma ala sahaja, bukannya mewah. Ala di sini bermaksud mungkin, seperti atau persis. Tapi hakikatnya jauh daripada nyata...).

Air kat asrama tak ada!

Filem ni filem komedi, citer lawak yang kelakar (ada ke cerita lawak yang tak kelakar? Ada! kalau tak percaya sekali sekala jengok la cerita lawak Melayu kat pawagan, he he he). Saya terhibur sepanjang perjalanan filem. Filem ini boleh buat kita terhibur ria. Jauh benar dengan filem Devdas yang memerlukan tisu, sangat berbeza. Seperti nak banding Anita Sarawak dengan Dr Mashitah (dulu pendakwah bebas, sekarang tak berapa bebas, he he he).

Watak utama

Amir Khan pegang watak utama. Watak seorang pelajar! Fizikal dan gaya lakonan memang taraf remaja di kolej/universiti. Bukan macam Rosyam Noor yang sekadar cukur misai (ampun Bang Rosyam). Dia memang buat homework giler untuk filem ni. Adnan kata mungkin dia buat facial seminggu sekali atau diet dan bersenam. Berbeza benar penampilannya dalam filem Fanna.

2 ekor idiots lagi saya tak kenal mungkin pelakon baru kot, atau saya dah lama tak mengetahui perkembangan. Atau memang tak terkenal pun, he he he. Sorang lagi yang saya kenal ialah Karena Kapoor. Dalam filem ni dia macam dalam filem-filem lain juga, tak cantik sangat dan bakat senilakunnya masih gagal meraih kekaguman saya, he he he (maaf Karena).

Cerita ni mengingatkan saya pada zaman belajar di universiti. Cuma saya di universiti dulu saya sangat skema. Pengskemaanan saya tersebut membuatkan saya disenangi para pensyarah dan kawan-kawan serta mak cik kantin.

Filem ini banyak menggunakan teknik flashback, mungkin hampir 85 peratus adalah dalam bentuk flashback (bukan flashdance). Flashback ni dalam bahasa Melayu imbas kembali atau dalam beberapa buku kajian sastera dia panggil juga imbasmuka.

Watak Amir Khan sebagai seorang pelajar dilukis lain daripada pelajar lain. Pada hari orentasi pun dia sudah buat `hal', saya kagum dengan cara dia melepaskan diri daripada orentasi yang pelik tersebut. Banyak peristiwa lucu terjadi kampus tersebut.

Beliau adalah pelajar yang radikal dalam melihat corak kaedah pembelajaran pensyarahnya, dan dia selalu beranggapan ada kaedah lain untuk cara mengajar. Dan kaedah yang ada sekarang bukannya yang terbaik. Sifat radikal beliau menyebabkan beliau kurang disenangi oleh para pensyarah dan pelajar yang kaki study. Banyak kejadian yang lucu membuatkan pensyarah dia ternganga, saya rasa kelakar sangat. Satu adegan yang saya maksudkan ialah bila beliau dihalau keluar oleh pensyarahnya tetapi dia masuk semula sebab nak ambil `buku', he he he.

Dekan yang tension, he he he.

Perlu diingat ini bukan kisah cinta. Maka tiada pusat, buah dada yang dibungkus dengan warna lain yang kontra dengan warna keseluruhan baju, selendang merah melayang di tiup angin daripada kereta api dan adegan mendepa mendepa-depa tangan. Juga tiada inspektor Shahab.

Saya tak berniat untuk menceritakan sinopsis cerita ni sebab penulisan ini khas kepada pembaca yang sudah melihat cerita tersebut...he he he. Jangan marah.

Jangan kata filem hindustan tiada unsur pendidikan yang serius (tapi dalam cerita ini ianya dipersembahkan dalam bentuk lawak)

Jan: Syabas untuk saya. Saya berikan 5 bintang kepada diri saya sendiri kerana meluangkan masa (untuk diri saya sendiri) menontonnya...pulak dah.

3 comments:

wawadave said...

yeay!!!! now lagi ramai akan tonton citer tu kot. err..maybe. suki, u kutuk abg rosyam mek ye.. marah dia

sukiman said...

he he he, tak puas tengok cerita tu, ada kawan saya beritahu dia dah 3 kali tengok...

tu kutuk membina...he he he. satu cabaran.

wanie said...

i pun tengok gak 2x....siap tergelak2 lagi...sedih pun ada gak...skang i ngan kak wa tgh nak cari cd die....hehehe....

.