Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, April 27, 2010

Minggu sibuk datang lagi...

Orang kata kita akan dapat stress apabila kita buat kerja yang diluar keupayaan kita. Maksudnya kita tak mampu dari segi fizikal atau mental, namun kita buat juga. Tetapi tahukah kita bila kerja tersebut sebenarnya keluar daripada keupayaan kita? Ini terjadi jika kita terlalu optimis atau hidup terlalu kucar-kacir.
Minggu sibuk saya datang lagi. Sepanjang minggu lepas saya sibuk dengan 5S. Ala... yang Sapu, Susun, Sisih...tu. Juruaudit sebenar nak datang nak tengok persekitaran bangunan blok Akademik. Saya selaku ketua zon bangunan akademik, kenalah menjalankan tanggungjawab.
Bilik saya sendiri tak lulus apabila diaudit oleh juruaudit dalaman, he he he. Saya banyak susun dan atur barang-barang saya ikut kepala saya sahaja. Ada fail yang kena tegak saya baringkan pulak. Sebenarnya saya tak berapa reti nak susun biar bilik nampak kemas dan menarik. Tetapi tu bukan alasan kan? He he he.
Sebenarnya persekitaran kita adalah tanggungjawab kita bukannya bank pusat (central bank), saya tak nafi. Tak bolehlah kalau kita jadi guru misalnya, kita tumpukan kepada pengajaran kita di kelas sahaja, pembangunan dan persekitaran sekolah kita tak hirau. Sebenarnya lagi ianya juga menjadi tanggungjawab kita secara tak langsung. Bukan maknanya kita kena jadi tukang kebun tanam pokok bunga kertas atau tolong mak cik kantin menjual nasi lemak di kantin sekolah. Bukan.
Bila kena tegur oleh juruaudit, kita kenalah ambil tindakan. Kena perbetulkan benda yang tak betul. Dan biasanya banyak jugalah benda yang tak betul tu, he he he. Walaupun begitu saya berjanji pada diri, saya akan buat selagi saya terdaya. Kena hadapi cabaran, jangan jadi malas atau culas.
Minggu ini juga saya kena buat soalan mid teng dan kena buat ISO. Fail teaching potpolio entah di mana, berzaman saya tak tengok. Kena up date jugak tu. Lusa kena ambik birthday cake kat kedai. Sempena harijadi saya tu, saya harap benarlah Maya Karim datang rai bersama. Brat Pit dah hantar sms, tak boleh datang katanya. Dia nak bincang pasal rancangan nak kawin dengan Angelina Joli (setelah 5 tahun hidup bersama...?).
Jadi saya tak bolehlah buat posting panjang-pangjang kerana sibuk memanjang (konon...).
Jan: Minggu depan sibuk juga ke?

3 comments:

uj said...

UJ tak tahu nak komen tapi UJ boleh gelak je....rase dah mesti ade mende mende gini...

huhuhuh

cakap pasal 5S ni kan... hmm tempat UJ pun ada gak.. nape kite kena ikut 5S.. heran... apa yg dah dibuat tk kena ke?

danny said...

aku pakai 1S je... Sorok

Jankaulu said...

aku bimbang kita sibuk memperbetulkan benda yang dah betul...

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home