"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Tuesday, April 20, 2010

Kepada Mankisue: Sudah-sudahlah...

Jan: Pada mulanya saya merasa seronok membaca coretan mengenai kisah Mankisue, di sebalik ayat-ayat yang hiba ada juga unsur jenaka terselit walaupun bahasanya terkadang berlorat dan salah sana sini ejaannya. Namun lama-kelamaan saya berpendapat ia sudah mulai berulang, dah berlebihan dan bimbang memudaratkan...

Patah hati, kena tipu, kena fitnah, kena tikam belakang, dipermudahkan, dikhianatii dan seangkatan dengannya adalah lumrah hidup. Selamat datang ke planet bumi. Tetapi persoalannya sampai bilakah Mankisue harus meratap hiba?. Asyik berulang cakap pasal dendam dan balasan, ia akan merosakan kehidupan Mankisue juga akhirnya. Maaf jika penulisan ini membuatkan Mankisue terasa...bukan niat saya...(konon).

Saya percaya Mankisue seorang manusia yang berhati emas dan kaya budi. Disenangi kawan-kawan, ada rupa, terkenal dan disayangi keluarga. Berbanyak bersyukurlah atas apa yang ada. Saya sebenarnya amat bersimpati dengan nasib Mankisue kerana perpisahan dalam rupa bentuk apa pun ianya menyakitkan. Tetapi haruskah Mankisue meneruskan kesakitannya..., mengusung duka memanjangkan episod-episod lara sepanjang perjalanan hidup? Merosakan diri? Betul juga kata Alam...(yang selalu muncul di `Bicara Pengunjung' tu)
Berbaloikah hidup bersedih untuk seorang sepertinya? Seorang yang terbukti tidak mengenang budi? seorang pentingkan perasaan diri? Seorang yang tidak meletakan Mankisue ke tempat sewajarnya...? berbaloikah? Percayalah jika dia benar-benar sayangi Mankisue dia tidak akan sesekali buat dajal pada Mankisue... Tuhan telah tunjukan siapa dia kepada Mankisue... Maaf cakaplah, sepatutnya Mankisue bersyukur dan berterima kasih kerana tidak berterusan dikencing... Allah maha besar (unsur agama).

Mankisu harus malu, bukan kepada Jan dan pembaca blog ini tetapi lebih-lebih lagi kepada diri Mankisue sendiri. Pada masa Mankisue meratap hiba, duka nestapa dia sebenarnya sedang berbahagia, galok dan bermewahan (atas harta orang lain), kesenangan hidup orang lain. Biarkanlah dia Mankisue, biarlah dia berbahagia. Biarlah, biarkan biarlah... Biarkanlah semuanya pergi.

Jan tak nak tulis panjang-panjang (sebab hidup jan pun tunggang langgang?), hari ni 20.04.2010. Eloklah Mankisue mulakan hidup baru, tutup buku lama, jangan pandang belakang congkak walaupun sekali! Lupakan semua pengorbanan Mankisue...tak baik ungkit-ungkit, bangkit-bangkit. Redalah atas takdir yang tertulis... Kalau ada duit lebih pergi buat umrah (lagi-lagi unsur agama).

Pada suatu hari nanti dia akan lihat Mankisue meneruskan kehidupan dengan bahagia dan cemerlangnya, Jan percaya suatu hari nanti dia akan bertambah menyesal daripada sehari ke sehari. Percayalah cakap Jan, kasih sayang Mankisue tetap besar, suci dan agung. Sudah-sudahlah mengesat air mata dengan lengan baju!

Ingat Mankisue...the best revenge is to be happy!

4 comments:

unclejoe said...

kempunan la jugak nak tahu.. camne dengan Mankisue... erkk?

sukiman said...

...entahlah unclejoe, dia ingat hidup dia je susah? hidup kita tak susuah? tapi tak payahlah heret org lain dalam penderitaan kita, kesian Puan Halimah, dah lah kena cerai dek laki dia tepi longkang...ni menangis kerana Mankisue pulak...

Eja said...

akhirnya...

sukiman said...

akhirnya...?

.