"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Saturday, April 3, 2010

Devdas: Hero mati meragam (merana...)


Sebuah kisah cinta yang menyayat hati...

Ada orang tidak suka menonton cerita Hindustan, mereka kata mengarut dan low class. Ceritanya penuh khayalan, dialog dan skrip cerita sama sahaja. Dan ada seorang kawan perempuan saya langsung tidak tengok cerita Hindustan... Dia beritahu dia tidak dapat terima kalau hero menari. Maksudnya lelaki menari...he he he.

Tapi saya tengok, saya minat sebab ada cerita yang bagus, ada yang jauh lebih bagus daripada sesetengah filem Melayu mahupun Inggeris yang merapu. Lagipun hidup saya penuh mengarut, low class (pernah dihina tepi longkang), saya juga suka berkhayal dan skrip hidup saya pun sama je... (asyik kena kencing dek orang je, he he he).

Saya suka lagu Hindustan. Kalau dengar macam okestra, pelbagai bunyian. Ada unsur jati diri yang kuat lambang budaya mereka. Muzik disusun cantik dan banyak yang malarhijau. Kalau saya terdengar bunyi tabla terus hati saya berdegup kencang, rasa nak menari gelek.
Tapi malu.

Mahduri sangat mahir menari... ralit saya tengok.

Kali ini saya nak bawak saudara saudari ke cerita Devdas. Saya beli VCD cerita ini semasa saya bekerja di Kolej Shahputra Pekan. Bagi saya ceritanya menarik oleh kerana beberapa sebab. Pertama heronya mati. Kedua, ada dua heroin cantik yang pandai menari. Ketiga, custom dan prop indah-indah, istana besar-besaran... Dan keempat, ia ada kaitan dengan kisah cinta saya...(pulak dah, huh! mentang-mentang la blog dia, saja je...).


`Kupu-kupu Malam' bersama `Kupu-kupu Siang dan Malam'...

Lokman Hakim (rakan serumah saya masa kat Pekan, pada masa tersebut masih teruna) ada menyatakan banyak juga cinta agong yang tak bersatu. Hati saya tersentuh lalu perasan... Saya teringat pula perihal Liza dan Kaduk dalam Majalah Gila-gila. Kadang-kadang kesian Kaduk sebab Liza selalu merendahkannya... Tetapi saya yakin bila Kaduk tiada nanti tentu Liza akan rasa kehilangan...

Tak kanlah tak kenal...

Sebenarnya filem Devdas ini telah banyak kali dibuatsemula (remake). Masuk yang Shahrukh Khan berlakon ni kira sudah kali ketiga. Asalnya dari novel tajuk yang sama. Dan yang menariknya semasa filem ini dibuat, ia menelan belanja yang paling tinggi pada msa itu...

Dua filem terdahulu tak kaler (dalam hitam putih), kira ni la yang pertama kaler. Saya berpendapat banyak filem Tan Sri P Ramlee yang menarik, yang boleh dibuatsemula. Contohnya filem `Ibu Mertuaku". Tak semestinya serupa seratus peratus cerita asal, rasanya boleh buat...

Suka sangat tengok Shahrukh Khan, Madhuri Dixit, dan Aishwarya Rai menerajui filem ni. Sukar saya nak cerita atau beri sinopsisnya sebab lain orang lain pemahamannya, tapi saya cuba ya...

Sinopsisnya:

Cerita mengenai seorang pemuda kaya (Shahrukh Khan) yang berkawan sejak kecil dengan seorang pemudi kurang kaya (Aishwarya Rai). Sampai satu tahap pemuda tadi (semasa zaman kanak-kanaknya) di hantar belajar ke luar negeri. Ada adegan di mana kanak-kanak (Aish) perempuan berlari-lari mengejar kawannya (Shahrukh) yang dibawa pergi oleh kenderaan. Dia berlari, berlari dan berlari...

Amboi masa bercinta, tak ingat kawan...

Apabila pemuda balik dari luar negeri tergamang tengok kecantikan kawannya yang dah besar. Terus jatuh cinta, berasmaradana. Bila emak pemudi tahu dia gembira dan yakin pinangannya tidak ditolak sebab dah bersahabat baik dengan keluarga pemuda tersebut. Bila masuk meminang pemuda, peminangan ditolak. Bukan sahaja ditolak malah dihina di hadapan orang ramai!

Memang budayanya perempuan kat sana kena pinang lelaki, he he he. Kalau saya duduk kat India kot-kot darjah dua saya dah kena pinang, he he he selisih malikat. Kira bawah umur tu.

Mak pemudi tersebut rasa malu dan bersumpah di hadapan orang ramai (masa tu ada majlis) di rumah pemuda ( di ruang tamu yang bak istana) tadi yang dia kan kawinkan anaknya dengan orang yang 7 kali atau 8 kali lebih kaya dalam masa 7 hari atau 8 hari selepas hari itu (kalau tak silap).

Dan juga emak perempuan menambah sumpahan secukup rasa keluarga tu akan punah ranah bila pemuda itu merana dan keluarga pemuda akan selalu melahirkan anak perempuan di seluruh generasi...Mungkin bila ada nak perempauan kena pinang anak lelaki pas tu kena tolak baru dia rasa kan... (amboi macam ahli sihir sleeping beauty).

Kemudian baliklah mak pemudi ke rumah yang bersebelahan je letaknya dan beritahu anaknya yang pinangan ditolak mentah-mentah. Aiswarai Rai pun berduka lara nestapa. Namun mak dia beitahu ``Jika Shahrukh Khan benar-benar mencintaimu tentu dia akan berbuat sesuatu". Tapi Shahrukh tak buat apa-apa pun! Dia buat dek je...pada mulanya.

" Man, bawaklah aku lari..."


" Tak boleh Maya..."

7 atau 8 hari berlalu...

Dan pemudi pun dikawinlah dengan orang kaya yang lebih kaya giler daripada keluarga Shahrukh...(duda anak dua sebenarnya). Dan tentulah Aish tak bahagia walaupun tinggal dalam istana, boleh shopping tapi hati tak bahagia (tapi lebih baik la daripada tak boleh shoping dan hati tak bahagia kan, he he he).

Aish selalu teringatkan Shahrukh sebab cinta adalah jiwa, tak mungkin ada sesiapa dapat membelinya (rujuk rangkap awal lirik lagu `Seribu Mawar').
Nak menambahkan parah lagi suami Aish taklah cintakan dia sebab dihatinya ada nama bekas isterinya je. Dia amat setia (tak macam kita, he he he. Kadang-kadang kubur isteri masih merah menyala lagi.... Bila tanya `dah jodoh...', he he he. No komen).

Lelaki inilah yang selalu memujamu...yang ingin mati di tapak tanganmu...

Dan pemuda tersebut (Shahrukh) patah hati jadi hidup tak tentu hala. Jadi pemabuk, lara, bakar rumah, kunjungi kupu-kupu malam, mandi-manda waktu senja... derhaka kat ibubapa, menyusahkan pak saudara dan dah tak lalu makan kari.

Kupu-kupu malam yang benar-benar malang...

Selepas itu dalam kemeranaannya pemuda tadi bertemu la dengan seorang kupu-kupu malam yang cung melecung (Madhuri Dixit). Madhuri terus jatuh hati pulak dah pada pemuda tadi (terus tak ambil pelanggang lain sejak jumpa pemuda tadi, kensel semua booking lagi). Ada sorang pelanggang tu marah kemudiannya terus balas dendam...

Tapi pemuda tadi hanya nak bersuka-suka je, bukan nak buat seks. Mustahil di hatinya boleh lekat nama orang lain, kalau buat seks pun bukan atas kasih sayang, mungkin nafsu semata... Sebab hati dia hanya untuk Aish. Kira merana jugaklah kupu-kupu malam tu. He he he

Filem ni banyak menang anugerah. 10 anugrah untuk Filmfare Awards, termasuk cerita terbaik. Juga tercalon untuk BAFTA (British) katogeri filem bahasa asing. Juga katanya tercalon filem terbaik bahasa asing untuk festivel filem Cannes dan Oscars.

Kita pergi semula pasal Shahrukh Khan tu... Dia merana, merana dan merana... Akhirnya dia lari daripada rumah (istana). Last-last hati dia terbakar dek minum terlalu banyak. Doktor kata kalu dia minum lagi hatinya gagal berfungsi dan dia boleh mati... Tetapi dia minung jugak...
Dan dia bertambah sakit, masa dia nazak dia suruh orang usung dia dan letak depan pintu pagar besar istana Aiswarai Rai. Kat sinilah part saya rasa nak menitis air mata...
Masa tu Aiswarai Rai sedang pasang pelita tiba-tiba je dia rasa hati dia berdebar-debar semacam (true love la katakan, bukan jenis pakai buang macam kita). Seperti ada benda yang tak kena, duduk salah, baring salah. Dia teringatkan Shahrukh... Selepas itu ada khadam istana beritahu ada seorang pemuda tergolek depan pintu pagar (yang besar bukan macam pintu pagar rumah kita).

Aish apa lagi... terus berlari pecut 100 meter sebab hatinya memberitahu itulah kekasihku... (amboi syahdunya!). Masa tu dia duduk kat tingkat berapa entah, maklumlah banyak tingkat, banyak tangga kena turun... tetapi laju lariannya dan ada la terlangar perhiasan yang mahal-mahal, jatuh berdentungan.

Dia berlari, berlari dan terus berlari. Hati saya berdebar, berdebar dan terus berdebar! Meter elektrik naik, naik dan terus naik...

Sampai kat pintu rumah kena berlari lagi ke pintu pagar yang jauh. Kira jauh jugalah dengan pintu pagar depan istana tu. Kira ambik masa jugalah.... Beza sangat dengan rumah kita yang beberapa langkah sampai ke dapur, selangkah sampai ke ruang tamu dan selangkah sampai ke bilik, beberapa langkah sampai ke pintu pagar, he he he.

Dia berlari, berlari dan berlari lagi saya pulak terus berdebar, berdebar dan berdebar... (sapa kata cerita hindustan tak best?)

`Cepat-cepat-cepat' hati saya berdebar sebab pintu dah nak mula nak ditutup, Shahrukh Khan pula tengah nazak... terkebil-kebil matanya yang layu dan kuyu....dan bila sampai dekat pintu tiba-tiba pintu ditutup akibat arahan suaminya (yang tahu skandal isterinya yang masih cintai lelaki lain, dia masih mencintai bini dia tak apa? he he he)...Aish selok kera (tergamang pasrah) depan pintu tertutup tu...

...sebaik sahaja pintu tertutup, Shahrukh Man (hero) yang terbaring pun mati... beberapa kuntum bunga terlepas daripada tangannya. Sekujur tubuh terbaring kaku...

Tamat...

Jan: Ada juga cerita yang hero tak mati... dia bangkit semula bina kehidupan. Dia beli rumah, beli kereta Myvi dan tanam beberapa batang pokok manggis...

6 comments:

Eja said...

Hero yg x mati tu akn hidup bahagia di sisi dusun manggisnya nanti...

unclejoe said...

hmm tak tgk ag citer ni... nanti en jan beli plasma leh r.. tumpang sekali..

sukiman said...

eja, dia akan peluk batang manggis itu erat-erat dan kata ` i will never let you go...'

unclejoe...he he he. citer tu sedih...tak sesuai dgn hidup u yg happy selamba tu...(pulak dah)

wawadave said...

Suki, i tak brp suka devdas.. sbb hero dia suka wat dekk je..heheh. Anyways, thnks for posting this..

sukiman said...

hehehe...memang dia wat dekk je.

lepas tu barulah merana kononnya...hehe.

tpi part berlari-lari tu, memang tersentuh tangkai hati ini...

Abah Mui'zz said...

Man, lama sungguh aku tak dengar "selok kera". hahahaha. aduhhhhh. Sori man aku nak gelak. Hahaha. Ko memang man yg aku pernah kenal, tak pernah gagal buat aku terhibur hati. Mekasih Man.

.