"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, April 29, 2010

Kalaulah saya jadi penyanyi...5

Pada pukul 10 malam tadi, awal-awal lagi saya sudah mengarahkan Safarini (pembatu peribadi saya) untuk bersiap sedia di depan PC saya. Saya mahu dia menjawab segala ucapan selamat hari lahir yang ditujukan melalui Facebook. Saya bukan mahu menipu peminat, tetapi kesibukan yang dialami tidak membenarkan saya untuk menjawab satu persatu ucapan tersebut. Bayangkan saya akan menerima jutaan ucapan dari jutaan peminat di serata tanah air. Juga dari Singapore, Thailand, Indonesia dan sebahagian dari benua eropah dan juga Afrika selatan.
" Just say I love you more... ''. Jawab saya semasa Safarini bertanya apa yang patut dia tulis kepada peminat saya di Facebook tersebut. Selepas itu saya cepat-cepat bersiap dan mencapai kot hitam untuk menghadiri majlis yang dianjurkan oleh Maya Karim.
Dua hari lepas saya menemani Maya ke mahkamah, sebagai kawan baik saya tetap memberi sokongan atas apa yang berlaku kepada Maya. Saya dengan Steven David Shorthose pun merupakan kawan baik, kami dah lama kenal. Steven ada berhutang prepaid celcom dengan saya RM10, saya halalkan... Saya menasihati Maya dan Steven banyak bersabar memandangkan banyak laporan yang tidak tepat di dada-dada akhbar mengenai pergolakan rumahtangga mereka.
Pada masa itulah Maya menjemput saya ke majlis peribadinya. Penting sangat kehadiran saya katanya. Saya dengan rendah diri menjawab tak dapat hadir sebab pada hari tersebut saya akan shoting filem ' Mankisu' daripada awal pagi sampai pukul 9 malam di Kuala Kubu Baru. Malamnya tentu saya benar-benar nak rehat. Kesian juga saya lihat Maya merengek minta saya datang, dia nak saya nyanyikan lagu `Perpisahan tanpa relaku'. Dia nak saya bawak lagu tu dengan cara saya. Saya cadangkan Maya jemput Jamal Abdilah atau Mawi nyanyikan tapi Maya kata ``I prefer u nyanyikan special untuk i''....' Saya terus cair, saya setuju...
Sepanjang minggu ini saya sibuk. Dua hari lepas juga saya terjumpa Datuk Siti Nurhaliza di majlis keraian yang dianjurkan oleh Seniman. Daripada jauh datuk sudah tersenyum, dia datang dekat saya ucapkan selamat hari lahir. Dia bimbang takut tak berkesempatan mengucapkannya memandangkan dia akan ke Indonesia berjumpa Krisdayanty, nak beli jamu. Saya juga nampak datuk K dari jauh, dia sedang sibuk makan karipap dan donat di mejanya. Datuk Siti bertanyakan mengenai hasratnya mahu berduet dengan saya di dalam album terbarunya. Sebenarnya akhir tahun lepas 8 kali datuk ada kol saya, pada masa tu kalau tak silap saya berada di Zoo Negara (jumpa kawan). Datuk mintak saya kompose satu lagu untuk dia. Namun pada masa tersebut saya tak berani nak memberi persetujuan sebab saya sibuk dalam stadio rakaman dengan Biduanita Negara Datuk Sharifah Aini. Jika saya terima permintaan Datuk Siti sedangkan kerja rakaman saya masih lagi tidak selesai, apa pula kata Datuk Sharifah Aini nanti...
Terus terang saya katakan sejak saya bergelar artis ni, hidup saya tak pernah tenteram. Dari pagi sampailah pada masa saya mahu lelap mata. Rupanya jadi artis memikul tanggungjawab yang besar sehingga saya tak ada masa untuk diri saya. Saya nak membeli pun susah. Bila saya shopping di Paris, akhbar kata saya tak patrotik pulak. Susah dibuatnya, itu salah ini salah. seingat saya dah 5 tahun saya tak ke mana-mana pasar malam. Kali terakhir saya ke pasar malam Datuk Keramat, saya diserbu peminat-peminat. Bimbang pula batal air sembahyang saya...
Sukar sungguh saya nak bersendiri. Hampir setiap hari ada wartawan yang selongkar tong sampah depan rumah saya. Mulanya saya ingat anjing atau biawak hidup tetapi rupanya reporter. Mereka ni dah melampau. Bukan apa mereka nak tahu apa yang saya makan tiap-tiap hari, daripada sia-sia makanan tu lah nanti, adalah beritanya di akhbar. Saya makan karipap ke? atau makan roti gadeniar ke? Semua mereka tulis. Kalau dah terkenal, kita makan kuaci cap helang pun keluar muka depan akhbar!. Tak semena-mena peminat akan makan kuaci cap helang. Selepas itu permintaan kuaci cap helang akan mendadak naik. Ekonomi negara akan terus berkembangan...?.
Tetapi sepanjang awal tahun 2010 ini, isu saya bercuti ke Balilah yang amat mendukacitakan saya. Paparan gambar saya yang hanya berunderware (Renoma) memelok pokok kelapa di tepi pantai diekploitasikan. Sampai jadi isu di kabinet, kata salah seorang ahli politik dari malaysia Barat, sebagai role model saya tak boleh berpakaian sebegitu. Amboi bini dia artis tak cukup kain tak apa? Tapi tak kanlah saya nak berenang tepi pantai pakai baju Melayu siap bersongket. Ahli politik memang macam tu!
Sebaik saja saya sampai ke perkarangan rumah Maya Karim, saya tengok ada banyak kereta besar-besar. Amboi besarnya parti. Katanya parti peribadi biasa sahaja. Saya nampak juga kereta pengarah filem `Mankisue', Datuk rahim Razali...
Selepas saya parking Jaguar saya, saya terus ke pintu besar depan rumah. Saya tengok lampu tak menyala, biasanya menyala. Saya terus buka pintu rumah masuk dan meraba-raba belok ke kiri menghala ke kolam renang (saya dah biasa masuk keluar dan lepak di rumahnya). Tiba-tiba lampu terpasang!
" Happy birthday to you, happy birthday to you!" Saya tergaman melihat ramai tetamu di ruang tamu yang besar dan mewah tersebut, betul-betul menghadap kolam renang. Rupanya majlis itu untuk saya. '' Ya allah Maya... kaulah sahabatku dunia akhirat" Saya meluru ke arah Maya Karim gaya seolah nak berpeluk tetapi tak berpeluk, melaga pipi kiri kanan tapi tak bersentuh. Tu lah aksi kami sebenarnya bila bertemu atau teruja. Kalau tengok memang lucu. Hampir menitis air mata saya (tapi tak menitis sebab saya teringat ayah saya marah orang lelaki menitis air mata. Ayah saya beritahu air mata itu tanda kelemahan).
Saya tersenyum gembira. Saya lihat Farid Kamil dan Remy juga hadir, dia sedang bercakap dengan Nasha Aziz. Mereka tersenyum memandang ke arah saya. Fauziah latif pun ada tersenyum seorang diri di tepi dinding. Daripada jauh saya nampak Kak Nita melambai-lambai ke arah saya. Dia duduk di penjuru dengan Abang Mahathir, giat makan satey.
Setelah bersalam dengan beberapa kenalan termasuk anak Datuk Seri Utama Dr Rais Yatim, saya disapa oleh Datuk Rahim Razali...!
" Haah, hero kita!" Datuk menghulur tangan.
" Terima kasih kerana datang datuk, saya tak sangka betul. Tadi masa shoting datuk tak beritahu pun... " Saya mulakan percakapan sambil menyambut jabat tangannya. Datuk memang begitu, 8 kali jumpa 8 kalilah jabat tangan (walaupun di lokasi yang sama, he he he).
" Kalau tak kerana Maya, memang datuk tak datang..., he he he. Eh, Datuk Yusuf beritahu dia tak dapat hadir. Dia ke London..." Kata datuk Rahim Razali.
" Datuk... saya ada satu permintaan mengenai watak saya sebagai Mankisue... Boleh tak diubah suai sikit..." Saya bertanya. Memang sudah lama saya nak beritahu datuk tetapi saya tak sampai hati. Takut. Entah kenapa pagi ni saya berani pulak...
" Tapi kita dah mula shooting, kontrak dah saing..." Kata datuk.
"Kalau boleh saya nak datuk ubah sikit je karektor Mankisu..." Saya perlahankan suara sambil minum ais lemong. Dahaga pulak tekak.
" Tak boleh novel tu laris, nanti peminat tidak suka, penulisnya tentu tak gembira. FINAS dah beri RM15 juta... Saya suka watak Mankisue, saya dah baca 8 kali novel tu. Kenapa?, awak ada masalah ke dengan watak tu ke? Tanya datuk dengan suara garau berkarismatiknya, macam dia pulak dah sedang berlakun filem.
Saya diam, saya tak tahu nak cakap apa. Sebenarnya setelah saya membaca novel Mankisue sebanyak 8 kali (termasuk yang diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris. Saya diberitahu novel tu juga diterjemahkan ke dalam pelbagai bahasa termasuk bahasa Francis, Jerman dan Urdu). Sebenarnya setelah menghayati watak Mankisue, saya rasa tercabar. Selepas watak Kasim Selamat dalam Ibu Mertuaku, watak Mankisulah watak kedua paling mencabar dalam sejarah moden perfileman Melayu Malaysia. Saya dah mula tenggelam dalam watak Mankisue sehingga terbawa ke dunia nyata... saya rasa tertekan, sebenarnya....
" It's ok, we discus it later, let enjoy the party'' kata datuk selepas lihat saya diam...
Kemudiannya saya diminta oleh Aznil (dia jadi pengacara majlis) ke meja di tengah ruang tamu yang menghadap kolam renang. Saya meniup lilin dan menaruh hajat. Setelah kesemua 29 batang lilin itu ditiup, saya terus memotong kek, dengan bantuan Dayang Nurafizah kek tersebut diagihkan kepada para tetamu...
Sekali lagi Aznil meminta saya membuat ucapan ringkas. Dalam ucapan ringkas tersebut saya lahirkan perasaan berbanyak terima kasih dan terharu kepada Maya Karim dan Nasha Aziz. Saya diberitahu sebelumnya, Nasha Aziz dan Rosyam Noorlah yang juga banyak menolong menjayakan party tersebut.
Dan saya juga merakamkan rasa terharu dan mengucapkan terima kasih kepada pengarah filem `Mankisue' iaitu Datuk Rahim Razali kerana memberikan idea setiap tetamu wajib memakai atau menyelitkan sekuntum mawar merah di pakaian mereka. Semua tetamu berpakaian putih (tema putih), mereka tambah nampak cantik diserikan dengan kelopak mawar yang merah menyala...
Tiba-tiba saya ke bilik air, di depan cermin besar saya tatap wajah saya, saya rasa nak menangis kerana rasa terharu. Sebelum ini saya tidak mudah untuk menangis tetapi setelah mendalami watak Mankisue, saya sering merasa mahu menangis...
Sayakah ini atau Mankisue?. Bisik hati saya...

9 comments:

sal said...

salam.Wah , hebat !

LilYLiZ@ said...

Bestnyer jadi terkenal. Tak pernah saya berangan sejauh ini man.

uNcLeJoE said...

hmmmm mane pergi seribu mawar?

sukiman said...

Hebatkan kalau terkenal dan kaya, he he he, kan sal.

LilYliza, saya selalu berangan...suatu hari berjumpa dengan orang yang sangat sayangi saya sampai ke tulang...kerana saya tahu benar itu hanya ada dalam novel-novel...

uNcLeJoE, hanya kematian dapat padangkan kenangan...

Eja said...

emmm...msh spt dulu...mankisue xkn tamat citernya.. tp terima kasih la ya coz tetiba pepagi ni sy dpt kiriman salam dr maya karin.

sukiman said...

eja, kalau kisah Mankisue dinovelkan dan difilemkan, saya rasa saya boleh bawak watak tu...

Eja said...

sy rasa pun bole...tp pastikan ms tu dah kurang 20kg apa yg 'dibawa' selama ni...sbb watak lelaki terseksa x sesuai kalau sihat walafiat sgt...hehehe ampun...

sukiman said...

saya ampunkan...he he he.

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

tergolak-golak sy baca cerita ni..part datok k makan karipap ngn donat terus bersembur air lior hahah

.