"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, April 1, 2010

Peristiwa melihat orang bertumbuk...

Sampai hari ini saya tidak tahu hari tersebut adalah hari malang atau hari bertuah saya. Saya tidak menduga perkara sebegini boleh terjadi di hadapan saya. Kadang-kadang apa yang terjadi dalam hidup ini memang kita tidak pernah duga dan tidak pernah sangka...
Kejadian ini berlaku di Stesen Bas Muadzam bulan lepas. Ketika itu saya mahu ke rumah adik saya di Ulu Yam Baru, Selangor. Saya rindukan anak-anak saudara saya. Saya biasanya menaiki bas di Muadzam dan bas tersebut akan berhenti di Hentian Putra dan seperti biasa juga dari Hentian Putra saya akan menaiki Komuter ke Batang Kali.
Setiap kali saya menaiki bas saya sengaja naik awal supaya dapat tempat duduk yang di tepi tingkap bas. Dalam perjalanan bolehlah saya lihat pemandangan dan berkhayal. Ketika saya sedang lepak sambil membaca di tempat duduk kerusi hadapan no 3 (berdekatan dengan tangga bas), saya dapati ada bunyi riuh rendah sikit. Saya terus melihat melalui cermin bas, saya lihat ada dua orang sedang tolak menolak antara satu sama lain. Pada masa tersebut berfikir mungkin mereka bergurau. Lantas saya terus menyambung bacaan buku soal jawab agama yang baru saya beli.
BUKU SOAL JAWAB AGAMA
Satu set buku soal jawab agama tersebut mengandungi lebih dari 5 buah bukuu. Harganya lebih seratus ringgit tetapi di dalamnya ada ilmu yang tidak ternilai. Dan istimewanya buku ini soal jawab agama itu disandarkan kepada ayat alquran dan hadis dan juga pendapat-pendapat ulamak pakar dalam bidangnya.
Sedang saya membacanya sekali lagi saya terdengar bunyi bising, saya terus mendongak di tepi tingkap bas tersebut.
CIUM LANTAI SIMEN
Saya lihat seorang yang saya kenali sudah jatuh tersembang menyembah cium simen di depan pintu tangga nak naik bas. Rupanya tadi mereka bukan bergurau senda!. Seseorang yang saya kenali tersebut adalah penjual tiket bas Mara Liner yang saya beli tadi!. Dia ditumbuk bertubi-tubi! Saya lihat penjual tiket bas tersebut dibelasah hebat. Penjual tiket tersebut cuba bangun kembali dan mengembalikan beberapa tumbukan, tetapi saya dapati lawannya pandai mengelak, namun terkena jugalah sebiji dua...
Hati saya cemas sangat, orang ramai mula riuh rendah tapi tak ada sesiapa yang berani campur. Adakan saya kena turun daripada bas dan masuk campur? Semestinya tidak kan?
PERNAH DULU...
Saya teringat ini kali kedua saya lihat orang bertumbuk secara live di hadapan saya. Semasa saya tingkatan 6 dulu ada juga orang bertumbuk di hadapan saya. Mereka bertumbuk kerana saya!. Panjang ceritanya, tapi saya pendekkan.
Masa tu kejadian bertumbuk berlaku kat depan kedai dekat bandar. Saya dengan kawan baik saya baru balik dari kelas tambahan Pengajiam AM dan Ekonomi kat bandar. Tiba di suatu kaki lima kedai saya dapati ada pemuda bandar bersiulkan saya. Memang saya selalu diganggu semasa balik daripada kelas tambahan tersebut. Entah kenapa kali ini kawan baik saya naik berang membelasah pemuda bandar tersebut. Yang anehnya kawan-kawan pemuda bandar tersebut tidak masuk campur.
Kesian saya lihat pemuda bandar tersebut dibelasah sehingga cium simen, tetapi dalam masa yang sama saya rasa padam muka dia!. Saya tergamang dengan kehebatan silat yang kawan saya ada. Memang saya tahu dia ada silat tetapi tidak saya tahu dia seteror itu...
Selepas itu semasa berjalan balik saya beritahu kawan baik saya supaya ajar saya cara bersilat supaya senanglah saya mempertahankan diri apabila diganggu. Namun dia kata saya tak boleh belajar silat sebab saya bengis orangnya, iaitu bila marah hilang akal... Tetapi saya galak juga nak belajar, last-last dia kata " Tak payah belajar saya akan selalu melinduungi awak Man...".
CARA BERTUMBUK
Saya kembali kepada peristiwa orang bertumbuk di hadapan bas tadi... Sebenarnya saya lebih tertarik melihat orang bertumbuk berbanding dengan melihat orang bersalaman atau lipat kain pelikat. Orang bersalaman dah biasa benar saya tengok terutama menjelang hari raya...
Saya dapati tidak ada silat atau buah pukulan yang baik. Kedua-dua mereka pakai hentam bertumbuk ikut peluang yang ada. Dan ada pada suatu masa mereka serentak memberikan pukulan dan ada kalanya mereka serentak mengelak, lucu kan. Mereka bertumbuk bertubi-tubi dan pantas.

ORANG RAMAI CAMPUR TANGAN...

Kemudian barulah saya melihat ada orang datang dari kedai kopi yang berdekatan untuk meleraikan mereka. Juga mungkin kawan-kawan mereka dekat kawasan kereta sewa. Mereka berpakat ramai ramai mencari peluang untuk pantas memegang penumbuk-penumbuk tadi. Maklumlah kalau salah masuk kita mungkin ditumbuknya.

Apa bila penumbuk tadi dapat dipegang, kedua-dua orang tersebut dipegang kemas dan ditarik pisah antara satu sama lain. Terus di bawa lari antara satu sama lain ke kawasan lain untuk ditenteramkan. Saya tengok berhempas pulas jugak orang ramai memegang mereka dengan kemas. Takut terlepas.

PERANG MULUT PULAK

Maka berlakulah pulak perang mulut antara mereka. Dalam perang mulut tadi, saya makin berdebar-debar apabila mengetahui lawannya itu adalah drebas bas kepada bas yang saya naik. Saya bertambah bimbang kalau dia tak tenteram dan akan bawa bas dengan laju dan membahayakan penumpang. Sebab saya kalau jiwa kacau akan bawa kereta dengan laju (70 km sejam).
Semasa mereka dipegang oleh orang ramai mereka masih berperang mulut kononnya pergaduhan tersebut akan disambung semula malam nanti apabila penjual tiket bas dan pemandu tiket bas habis kerja. Amboi macam episod pulak kan... Mereka menjerit dengan kuat dan kasar, maklumlah orang sedang marah bukannya orang sedang bercinta.
DRAMALAH PULAK...
Saya malas dah nak layan lagipun mereka sudah ditenteramkan oleh orang ramai. Terus saya menyambung baca buku tersebut....selang beberapa lama saya dapati suasana riuh kembali. Saya mendongak ke luar dan melihat mereka yang bergaduh tadi sedang tersenyum dan berpeluk-pelukan pulak dah, sambil meminta maaf antara satu sama lain.
Saya cuba la cari kamera kot-kot ada arahan drama swasta. Tetapi tidak ada, memang mereka bermaafan semula dan dilihat kagum oleh orang ramai. Kalau kat luar negeri mungkin ada orang tepuk tangan. Saya rasa geli hati pulak...
Itulah pengalaman saya melihat orang bertumbuk. Saya rasa mungkin ada di antara pembaca pernah mengalami situasi ini. Saya rasa saya orang yang berani tetapi saya jadi penakut sebab saya tidak ada ilmu untuk mempertahankan diri. Kalau saya cuba meleraikan orang yang sedang bertumbuk, kemungkinan besar saya juga terkena pukulan akibat amarah mereka.
Entahlah bila saya mahu belajar ilmu bertumbuk, ataupun saya terus tak belajar dan terus mengelak campur tangan dalam hal orang...?
Jan: Bertumbuk itu akibat kita sudah tak dapat kawal perasaan kita kan...sebab kata-kata dah tak dapat menyelesaikan masalah kan? Tapi selesaikah masalah kita dengan bertumbuk?

4 comments:

unclejoe said...

perkara yang UJ terhighlight bila bce posting kali ni... tak tahu la nak ucap apa .. tahniah la en jan.. baca buku soal jawab agama tuh.. dlm bus.. kalo makcik makcik tengok mesti dlm hatinya ckp.. ehhh budak ni ooops silap.. org muda.. hmm muda ke?.. ntah la ala mak cik tu mungkin ckp dlm hati dia.. mamat ni leh wat menantu ni hehheheh

sukiman said...

he he he, saja cari ilmu UJ, supaya tahu la sikit hukung hakang tu. walaupun hidup tungang langang ilmu mesti ditambah sokmo kan.

...kot-kot mak cik tu sendiri terguda, selisih malaikat 44.

unclejoe said...

aku dah agak dahhh .. mesti respon ..cam ni .. mak cik tu jugak.. tol la huhuhuh

sukiman said...

he he he, memang UJ jamang skrg takut maknya yang `lebih-lebih' pulak...

.