"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Tuesday, April 13, 2010

Pokok Manggis 2...

Pokok manggis ni dah diberikan ran (naungannya)


Manggis ni nama saintifiknya ialah Garcinia Mangostana..., berasal dari tempat kita (Asia Tenggara). Berbelit jugak lidah saya nak menyebutnya. Tetapi tak apalah sebab Mangostana tu senang nak sebut. Kalau dapat sebut dengan lancar tapi duit tak ada nak beli atau tanah tak ada nak tanam, payah jugak kan, he he he. Orang-orang kampung termasuk keluarga saya pula memanggilnya sebagai `Buwoh Seter'.


Setakat ni dah tertanam sebanyak 6 pokok manggis di tepi dan sisi rumah saya di Indera Sempurna. " Banyak batang tanam, nak buat dusun ke? " Tanya jiran saya yang buat-buat mesra dan buat-buat lalu di hadapan rumah saya. Dan saya jawab "Saja, nak bagi teduh dan sejuk" Sambil cepat-cepat saya kunci pintu pagar. Bukan apa takut melarat nanti tanya pasal `batang' saya pulak.


Ginilah rupanya, gaya macam kubur Red Indian pulak


Nanti kalau umur saya panjang pokok-pokok ini akan besar (kalau pokok-pokok tu pun umur panjang, he he he) dan merimbun teduh. Pokok manggis ni berdaun lebar, tebal dan keras. Kalau kita amati bentuk pokok ni macam kanopi, dari jauh bentuknya macam piramid.
Saiz kanopi (naungannya) adalah sederhana iaitu antara 9 hingga 12 m. Suatu hari nanti teduhlah kawasan rumah saya yang panas ni. sekarang panas sebab rumput pun tak tanam lagi.
Batang utamanya lurus dan bercabang simetrikal. Sama je naungan kawasannya. Wow akan cantik nanti...
Saya hanya perlu sabar dan setia menunggunya sambil membajanya dengan kasih sayang (kononnya). Berbudi pada tanah ni tak macam kita berbudi pada manusia... Sebanyak mana pengorbanan kita kepada manusia, adakalanya kita bernasib malang. Bukan sahaja tidak dihargai tetapi last-last kena kencing... Bila kita rasa terpukul dihina las-last kita tanam pokok manggis adanya... (sila baca dengan nada terkilan bercampur sedih bersama sedikit tanda tanya...)
Kita kembali kepada perihal pokok Manggis. Bunganya nanti berwarna hijau keputihan berputik di hujung dahan. Selepas 13 atau 14 minggu bolehlah kita petik buahnya. Buah berbentuk bulat lepeh dengan permukaan atas dan bawah buah sama rata. Buahnya pada mulanya kehijauan dan bila masak bertukar warna ke unggu kemerahan.
Kalau nak makan kita tak payah guna pisau, kita penyek (beri tekanan) je pada kiri kanan buah dan merekahlah keluar isi putih bersih. Tapi awas kalau kena getah buah kena ke baju alamatnya rosaklah baju sebab tak tanggal warna. Elok masa makan jangan pakai baju, yang perempuan berkembang je pakai kain batik buruk.
Di pangkal buah ada tapuk (kelopak stigma). Jumlah tapuk menunjukkan jumlah ulasnya. Bila tengok ada 5 tapuk maka 5 ulaslah buahnya di dalam. Dia tak menipu, dia tak macam kita...

Cepatlah membesar, ayah tak sabar nak menumpang teduh naunganmu...
Kata ayah saya pokok manggis ni perlahan pertumbuhannya. Saya ada menyuarakan rasa bimbang sebab takut pokok tu sampai kat tiang rumah saya. Ayah saya kata nak sampai situ pun makan masa 8 tahun.



Tidak seperti pokok rambutan, cantasan pembentukan pokok tidak perlu kecuali untuk membuang dahan yang berpenyakit atau patah. Atau kita bersihkan dahan di dalam pokok untuk membaiki pengudaraan. Supaya sinarang matahari sampai dalam kanopi pokok.

Biasanya bila dah sampai umur 8 tahun pokok ini akan berbuah. Dia berbuah pada bulan Jun hingga Ogos. Pokok yang molek dan besar akan berbuah sebanyak 900kg dan bila pokok ni dah lebih umur 20 tahun mungkin sampai 28,000 kg sepokok. Banyaklah buah manggis saya nanti.

Tetapi seperti yang pernah saya nyatakan sebelum ini, saya memilih untuk menanam pokok manggis oleh kerana daun dan batangnya, bukan sebab buahnya. Namun begitu kalau dapat buah yang banyak itu kira bonouslah.

Jan: Hajat bila berbuahlebat nanti, nak agihkannya kepada jiran-jiran terdekat yang tak banyak mulut.

2 comments:

Abah Mui'zz said...

Man, kesian orang2 yg banyak mulut tu, tak merasa ler buah manggis tu kang (termasuk le aku).

Hu hu hu.

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Cantik blog ini.. penuh informasi..
terima kasih bagi info2 menarik ni.. :-)


Visit Pokok Manggis Depan Rumah

.