Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, April 20, 2010

Bab 5: Cerita II ( Seperti kucing kurap) sambungan…

'' Makan apa Man?'' Tiba-tiba Encik Roslan bertanya. Pertanyaan itu menghenti lamunan Mankisue. “Kacau daun betul…” Bisik hati Mankisue. Memang masa-masa begini dia mahu bersendirian. Dia mahu duduk sorang diri, jauh daripada orang ramai.

“Goreng pisang...” Walaupun Mankisue tahu daripada segi nahu sepatutnya `pisang goreng’ bukannya `goreng pisang’. Dia sudah tidak cermat dalam memilih bahasa, apa yang terlintas difikiran terus sahaja dia lafazkan.

“Kawan-kawan lain mana? Tak ikut sama?”

“ Ada... saja nak makan sorang…''

Mankisue tidak bercakap banyak, dia diam sahaja. Dia lebih selesa bersendirian dan mahu berdiam diri sahaja. Bila berdiam diri dapat dirasainya ketenteraman. Namun dia sedar perkataan `nak makan sorang’ sepatutnya tidak digunakan, bimbang Encik Roslan berasa hati.

“ Kau nampak cengkung je Man! Kenapa? Kau sakit ke? tanya Encik Roslan lagak kehairanan.

“ Tidak, biasa je…” Mankisue menutup keadaan sebenar. Mankisue malas nak layan… Malas nak bercerita, bukan semua memahaminya seperti Puan Halimah.

“ Habis tu kenapa nampak cengkung je mata tu? Kurang tidur ya? Encik Roslan masih juga galak bertanya.

Mankisue tidak menjawabnya. Dia diam sahaja… Dia asyik melihat ke tengah padang. Semakin ramai orang bermain bola… ya lah tak kan main boling pulak di tengah-tengah padang tu.

“Nak jual tak motor tu Man? Setelah sekalian lama masing-masing menyepi, Encik Roslan memecah kesunyian. Mungkin Encik Roslan sendiri sudah merasai serba salah.

Mankisue masih lagi asyik memandang ke tengah padang. Sudah semakin ramai orang bermain bola. Kelihatan juga beberapa penunggang motorsikal yang berhenti di tepi-tepi jalan, tumpang sekaki nengok orang bermain bola.

“ Tak nak jual…, Man nak hantar ke kampung. Ayah nak guna” Mankisue beralih pandang ke arah motornya pula.

“ En Roslan nak beli motor ke? Kereta dah ada dua tiga bijik… nok buat apa motor? Panjang pulak pertanyaan Mankisue kali ini.

‘’Saja..., bagus jugak ada motor, petang-petang boleh bersiar-siar, bla-bla-bla……….” Mankisue sudah tidak dapat mengikuti dan memahami butir kata Encik Roslan. Pandangannya dilempar kembali jauh ke tengah padang. Kelihatan seorang pemuda galak mengelecek bola…

" Pandai budak hitam tu main bola, badan sekeping, patutlah pandai. Kalau gemuk setambum, atau selebar pintu hendak berlari macam mana…". Mankisue kaitkan pula bentuk fizikal dengan keupayaan bermain bola… hakikatnya dia tidak tahu menahu langsung hal-hal bola ni. Dia bukan lelaki biasa…

Suasana kedai sederat di tepi padang bolo tersebut hening sekali. Petang-petang begini bila daun-daun pokok sena berguguran melayang ditiup angin, menambahsyahdukan lagi pemandangan di sekitarannya.

Encik Roslan menyelak helain akhbar. Asyik benar dengan helaian sukannya. Setelah mengoder secawan tea o, dia terus membaca harian Metro yang banyak memaparkan tajuk berita yang berbau seks. Mankisue pula terus bermonolog. Dia dibawa jauh oleh peristiwa dua minggu lalu ketika di ke bilik Puan Halimah. Dia teringat kata-kata Puan Halimah.

“ Walaupun berapa berat musibah hidup, kita mesti meneruskan hidup ni Man. Dan buat masa ini tiada sesiapa yang dapat menolong Man kecuali diri Man saja.”

“Kalau Man terus berdendam, dalam diam Man membakar diri… Man tak boleh hadapi hidup seharian dalam paksaan, Man banyak tanggungjawab lain kan…”

“ Orang nak tipu kita, nak anaiya kita, kita nak buat macam mana… kita tak boleh buat apa-apa… lagipun tak ke mana dianya kalau dia tipu orang macam Man… ”

Di hadapan Puan Halimah, di depan meja Puan Halimah dengan perasaan tak malunya Mankisue menangis bersungguh-sungguh. Dia benar-benar pilu dan tersayu giler dengan tonasi syahdu dan lembut beralun daripada tutur kata Puan Halimah. Selaku kaunseler pelajar, dia sehempas pulas menggunakan kepakaran kaunselingnya untuk meredakan relung hati Mankisue yang berbahang.

“ Kak Mah tengok Man baik, dan Man lain daripada manusia yang Kak Mah jumpa. Betul Kak Mah cakap ni. Man bersyukurlah kerana Allah mengurniakan Man hati yang baik, ramai sebenarnya sayangkan Man”.

“Dan bila kalau hati yang baik itu dipersiakan dipandang rendah oleh orang, dihancurkan orang… Man jangan jatuh, Man kena bangun, berdiri... Memang maha payah Man oiii tapi Man kena hadapi hidup ini walau sepahit mana…” Hampir nak meraung Mankisue. Syahdu sangat apabila mendengar Puan Halimah yang pandai slow talk kepada sesiapa saja yang memerlukannya.

“ Orang lain tak akan faham apa yang kita alami, sebab itulah Man kena kuat, Man kena tahu kehidupan ini bukan untuk rasa dan perasaan Man sahaja. Kita hidup untuk orang lain juga Man… Itulah nama kehidupan Man… Esok tetap ada bagi orang yang sabar…tuhan berada bersama orang yang sabar Man” Lembut dan bersahaja gaya percakapan Puan Halimah. Seolah dia seorang wanita yang kuat dan tabah. Dan jika sekali lihat tiada siapa yang sangka tiga bulan lepas Mankisuelah yang menyelamatkan nyawa Puan Halimah. Mankisue dan Encik Daud Tubilah yang memegang kemas Puan Halimah yang pada masa itu seperti hilang akal. Pada masa tersebut Puan Halimah mahu terjun bangunan. Dia mahu terjun dari bangunan akademik apabila mengetahui suaminya sudah seminggu berkahwin lain secara rahsia. Kahwin dengan seorang GRO gebu dari Kuantan.

“Kesian ayah dan ibu dan keluarga Man kalau dia tahu Man begini…” sambung Puan Halimah, meneruskan slow talknya.

“ Memanglah pada mulanya kita rasa berat dan tuhan sajalah yang tahu. Sebab kita merasainya. Kawan-kawan memahami tetapi tidak dapat merasainya… Kak Mah dapat rasakan kalau boleh Man tidak mahu hidup lagi kerana tidak mampu hidup lagi. Hendak menapak kaki selangkah ke hari esok pun payah kan? Puan halimah menyandarkan badannya ke kerusi. Mungkin bercakap daripada pengalamannya.

Mankisue teresak-esak mengeluarkan airmata. Buruk benar keadaannya. Bayangkan orang seusia dia menangis jebek, teresak bagai budak… bayangkan…

“ Hari demi hari Man makin terseksa Kak Mah. Man ingatkan Man akan sembuh sebab Man perlu sembuh. Man tahu Man kena hadapi hidup walau separah mana. Untuk keluarga Man, juga untuk man. Tapi lama-kelamaan Man sedar semuanya semakin pergi… man tidak berdaya semuanya pergi”. Lancar je dialog lara yang terpancul daripada mulut Mankisue, mengalahkan dialog-dialog dalam filem Sembilu Datuk Yusuf Haslam.

“ Kegembiraan dan segala harapan hidup Man diragut… Demi allah Man tidak pernah merasai ketajaman perasaan yang menyeksa ini… Apa salah Man Kak Mah?. Bagai dialog cerita drama swasta tayangan Astro pula Mankisu meluahkan rasa kesedihan hatinya…

“ Apa yang boleh membuatkan Man rasa tenang? Puan Halimah pula naik sebak, air matanya mula bergenang… Puan Halimah cepat-cepar mencapai sehelai tisu daripada beg tangan Pelconya. Bimbang pula mascara Revlonnya cair dan akan mencomotkan mukanya. Pada ketika itu Mankisue juga turut mencapai tisu… juga daripada beg tangan Puan Halimah (he he he). Mankisue menanggalkan cermin matanya, menyapu air matanya yang menitik. Bayangkan…

“ Sudah-sudahlah Man, jangan menangis. Sakgi ada mesyuarat. Nanti orang nampak mata Man merah.” Kata Kak Halimah sambil mengesap airmatanya.

“ Man ingin tahu apa salah Man, Man ingin tahu sebab apa dia tergamak buat Man begitu. Dia sanggup menipu dan jadikan kebahagian hidup Man sebagai galang ganti untuk mendapatkan kebahagiaan bagi dirinya.” Apa yang membuatkan dia sangat sayang kepada orang lain sehingga separuh mati…”.

“Dia boleh pergi sebab Man bukannya orang lebih, Man tahu sangat. Man orang kurang… Man tak handsome macam Farid Kamil, harta jauh sekali. Sekarang Man pun dah ada kurap…tentu lebih hina kan?. Tak semena-mena Mankisue mengheret sama isu kurapnya ke dalam hal kemeranaan hidupnya.

“ Tapi tu tak bermakna Man boleh diperbodohkan, boleh ditipu. Kenapa dia mesti menipu dan mempermainkan hati dan perasaan Man, kenapa? Kenapa Kak Mah? Kenapa?... Tiba-tiba Mankisue bangun menuju ke jendela bilik Puan Halimah. Dia memandang jauh ke luar jendela. Dia cacang di situ.

“ Kenapa orang macam Man ni tidak layak ke dapat kebahagian? Kenapa dia kejam dan pentingkan nafsu sendiri? Atas apa di permainkan perasaan Man, Man sumpah hidup dia celaka tiap-tiap hari! Tiap-tiap hari…! Tak akan ada lagi sesiapa yang akan ikhlas menyanyanginya, tidak akan ada!...”

“ Sudaaaahlah Maaaan….” Puan Halimah tiba-tiba teresak-esak menangis. Bersungguh-sungguh pula...sekali lagi dia menarik tisu daripada beg tangan Pelconya (yang dibeli hasil daripada main kutu).

“ Jom Man, saya belanja” Terhenti Mankisue daripada lamunan apabila Encik Roslan bangun dengan tiba-tiba menuju ke kaunter. Ingatannya kepada Puan Halimah hilang begitu sahaja…dia rasa bersalah pada puan Halimah kerana membuatkan Puan Halimah menangis.

Dia juga berasa bersalah pada Encik Roslan, walaupun dia tidak melayan Encik Roslan, Encik Roslan tetap membelanjai dia makan…
Mankisue kembali melontar pandangannya ke tengah padang. Kucing kurap kembali melilit di kakinya, dan dendam kesumat itu turut juga kembali tetapi kali ini kian membara!

Jan: Baguslah hidup dengan meracun diri. Orang tu sedang berbahagia awak merana. Baguslah tu. Pandai-pandai!

5 comments:

uj said...

en roslan ngn en rosli tu orang yang sama ke?

uj said...

“ Kau nampak cengkung je Man! Kenapa? Kau sakit ke? tanya Encik Rosli lagak kehairanan.

keliru lak skit... mungkin typpo error kot..

rasenye ade baik mankisue pergi carik ubat kurap dia dulu.. sbb kurap leh nampak kat luar.. sakit dlm org tak nampak .. malu gak la kalo nampak kurap...nanti org kata pengotor lak..

Jankaulu said...

mankisue salah taip tu, maklumlah merana katakan, he he he. kah kah kah...

Luka kurap dapat digaru,
Luka di tangan nampak berdarah;
Luka di hati tuhan yang tahu,
Luka hidup tak tentu arah...

ewah-ewah, he he he.

Abah Mui'zz said...

Man, sorry man, aku tahu kisah ni sedih, but I can't help laughing reading some parts of your post. Esp. tang kurap tu. Hahahaha, hilang tensen aku sekejap Man. Thanks bro.

Tang apa yg berlaku, nak cakap satu ayat je,"Whatever happens, life must goes on."

Jankaulu said...

sepatutnya kisah ni sedih, hero merana kena kencing...entahlah Abah Mui'zz...he he he

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home