Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, November 9, 2009

Tak nak nafi...

Saya tidak mahu berbohong atau buat-buat seperti tiada apa-apa yang berlaku. Saya ada merasai kesedihan apabila sahabat karib saya akhirnya bertemu pasangan yang sesuai. Kesedihan itu bukannya meratapi diri kerana masih bersolo (sedangkan sahabat baik saya sudah berduet). Kesedihan itu bercampur dengan kegembiraan...

Apabila kawan baik kita sudah mahu berkahwin, kita akan begitu gembira. Masih jelas diingatan saya dan Lokman pergi tengok cincin yang sesuai untuk majlis bahagianya. Saya tumpang gembira. Dan masih ingat juga betapa sibuknya saya bercakap dengan gadis genit jual cincin emas bila Ja mahu melihat cincin pertunangan dan perkahwinan yang sesuai. Kami berdua sangat akrab pada masa tersebut...

Namun kegembiran itu tidak disulami dengan kesedihan. Kali ini suasana berlainan dan lebih tercabar... Kegembiraan itu disulami kesedihan. Sedih kerana saya seolah kehilangannya... saya rasa terpinggir....(pulak dah)

Perkahwinan itu akan merubah sedikit sebanyak. Untuk hari mendatang saya harus membatasi pergaulan dan dalam masa yang sama menjagai pergaulan.Selepas ini semuanya akan berubah secara perlahan tetapi berterusan...tiada yang kekal.

Erti sebuah persahabatan payah nak kupas. Ia lebih daripada ikatan sepasang pasangan. Persahabatan menuntut lebih banyak penerimaan dan bukannya penyesuaian. Agaknya sebab itulah seorang suami/isteri sukar menjadi sahabat atau kawan baik kepada pasangannya.

Saya banyak menerima panggilan daripada kawan-kawan yang mahu mengetahui perasaan saya sekarang. Dan saya tahu mereka sangat perihatin dan mahu menolong. Saya ada ramai kawan baik, syukur. Saya sahaja yang merasa rimas sebab kadang-kadang saya juga manusia biasa, ada ego dan membuat penafian diri. namun saya tahu mereka mahu yang terbaik terjadi pada hidup saya, sebab itulah saya rasa rata-rata mereka nak pasangkan saya dengan perempuan yang bekerja sebagai cikgu, kerana perempuan dianggap sesuai dengan kerja tersebut. Entahlah.

Satu dua minggu ni saya selalu juga hubungi emak dan adik beradik, saja bertanya khabar sebab saya rasa mahu mengisi masa lapang. Cuma sekarang saya rasai sehari itu masanya terlalu panjang.
Dan saya dapati langit selalu mendung dan berhujan...saya dapati hutan rimba di kiri kanan saya ke tempat kerja semakin tebal... Saya dapati saya semakin sunyi dan sepi, dan lewat angin malam saya bertambah pilu...

Jan: No komen...

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home