"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, November 12, 2009

Membaca: Saya malu...

PAYAH ya kita nak jadi pandai dan berpengetahuan kalau kita tidak banyak membaca. Ilmu banyak sangat di sekeliling kita (bertumbuh segar mekar berkembang bak seribu mawar). Manusia nak kunyah dan mamah dan hadamkannya amat sukar. Maka muncullah buku. Kita guna buku yang dah melalui proses kunyahan dan mamahan untuk raih pengetahuan.

Membaca tidak akan membuatkan kita jadi kaya material secara automatik, membaca yang pasti tidak akan memiskinkan otak kita dalam berfikir dan menghayati sesuatu. Membaca membuatkan kita bertambah kaya nilai kemanusiaan.

Kalau kita tak ada banyak ilmu, dan jenis kita ni pulak mulut tak boleh tutup, pastilah menjelaskan lagi kedangkalang otak kita pada khalayak. Bila orang lain nak bincang isu kita nak bincang jugak. Bila orang lain nak bercakap kita nak mencelah jugak.

Membaca akan membuatkan kita seketika terkurung dalam bilik, dalam pejabat atau di tenpiang pantai yang indah tetapi pada masa yang sama ia membebaskan fikiran kita mengembara ke alam baru...alam yang disusun indah...oh..oh indahnya...


Amboi banyaknya buku Jib! Boleh pinjam?

Saya percaya gambar di atas bukannya PM kita nak menyohol. Dia bukan macam kita. Banyak kerja lain lagi nak buat dan nak difikirkan. Kita ambil positif gambar di atas.
Segala input terkini, fikiran purata masyarakat, panduan, sejarah kemanusiaan, tingkah politik dan serba mak nenek mesti diketahuinya. Mahu diketahuinya supaya input tersebut dapat membantu pemikiran yang nak dibuat...

Saya selalu malu tapi buat-buat khusyuk dan faham apabila hadiri musyuarat atau perjumpaan santai bersama kawan yang berpangkat tinggi. Mereka bercakap ekonomi secara global dan tahu apa yang telah berlaku dan akan berlaku...sedangkan saya, he he he hanya tahu pasal katelog terbaru Tupperware. Bila nak mengajar kebanyakannya masih nak relatekan dengan apa yang saya belajar di U dulu.

Sebab itulah saya berazam tahun depan saya mahu lebih baca banyak buku, majalah dan search intenek...


Jan: Akhirnya kita jugalah kan? yang memberikan jumlah harga diri kita ini...

No comments:

.