"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Monday, November 9, 2009

Joe yang baru...

Dari Kemamang naik perahu,
Naik menuju Kuala Berang,
Nampak luaran hamba tak tahu,
Dalam hati tak dapat dipandang...
PANTUN di atas adalah pantung empat kerat yang saya reka khas untuknya.
Orangnya kecil molek, kalau salah lihat macam student. Pakaian kerja dia, gemar pakai baju warna putih. Dan dia juga ada seluar putih... Kalau waktu tak bekerja kita boleh melihatnya memakai tshirt merah dan topi merah, berseluar jeans persis pelajar tingkatan 4 yang setahunnya nanti akan ambik SPM (namun umurnya yang sebenar berpuluh tahun daripada umur pelajar tingkatan 4 tersebut).

Pandai berbahasa inggeris dengan baik tetapi tak menyoholnya depan orang ramai. Pernah dia arahkan saya pulangkan balik ijazah saya ke UM sebab buat malu UM sahaja katanya kerana saya tak boleh berbahasa inggeris dengan baik. Lawak tulah juga saya gunakan untuk menyakat Kamal. Saya suruh Kamal antar balik izajahnya ke UPM bila Kamal bertukar keluk untuk harga lantai dan harga siling, he he he. Lawak tu memang hakmilik Joe. Sekarang lawak tu ada saya bawak ke UNITEN pulak.

Orangnya tak ada ramai kawan. Mungkin dia pemilih sikit orangnya dalam berkawan...Atau tak ada orang nak berkawan dengannya? he he he (ampun joe). Pun begitu dia ramai kawan-kawan student. Dia suka berkawan dengan student, mungkin perasan mudalah tu, he he he. Huh!

Saya mengenalinya semasa bekerja di Pekan. Dialah seringkas manusia yang pernah saya jumpa di atas muka bomi ini. Semuanya ringkas belaka. Segala mengenainya ringkas belaka. Tak ada suatu pun yang berlebihan. Berbeza dengan saya yang semasa pindah rumah ke Kuantan siap dengan periuk belanganya sekal. Sedangkan dia tak bawa banyak barang, hanya yang basic-basic saja...

Dia juga agak popular di KSP Pekan. Banyak juga cerita mengenainya yang saya tak tahu betul ke tak. Dia pernah digossipkannya dengan Yana. Sapa yang mula reka cerita ni pun saya tak tahu, he he he. Yana adalah seorang pensyarah yang boleh dikatogerikan sebagai ayu dan lembut rupa parasnya pada masa tersebut. Saya tidak percaya gossip tersebut sebab saya rasa tentulah Yana nak pilih yang berduit, tinggi, tegak dan umph...(ampun Yana, he he he. Ampun juga Joe). Namun sekarang Joe dan Yana telah berkahwin (masing-masing kahwin dengan orang lain). Saya doakan semuga Yana bahagia.

Kita kembali kepada Joe sebab posting kali ini adalah mengenainya...bukan asyik mengenai diri saya sahaja. Sekarang Joe sudah berumahtangga. Semasa dia beritahu dia nak kahwin, saya terkejut juga. Sukar juga saya nak percaya. Seperti orang beritahu Anita Sarawak pakai tudung labuh. Nak tampar pipi sendiri nanti jadi Mr Bean pulak. Kena tangkap basah ke? Macam-macam fikiran negatif saya timbul... saya tak percaya. Pertama kenapa tiba-tiba nak kahwin? dan kedua betul ke ada orang nak ke dia? He he he (ampun sekali lagi Joe).
Saya berkesempatan melihat gambar isterinya (pada masa tu bakal isterinya). Nampak islamik orangnya persis gaya Kak Na, gaya muslimah sejati (ada muslimah tiruan ke? he he he). Saya hampir tak percaya, entah dia ambik gambar student mana pas tu ngaku tunang dia kot? Saya masih berat lagi nak caya. Atau perempuan tu rabun pilih Joe? Sebab dalam gambar tersebut tak pakai cermin mata pun... he he he.
Tetapi hakikatnya di antara ribuan perempuan, perempuan itulah yang berjaya mencuri hati Joe. Yang membuatkan Joe yakin itulah orangnya yang akan bersamanya sampai ganyut. Yang berjaya buat Joe jadi seram sejuk masa akad nikah. He he he. Dan perempuan itulah yang berjaya melihat banyaknya kebaikan dan kelebihan dalam diri Joe...yang kita gagal nampak. Atau tak mahu nampak...

Sekarang Joe ada juga sms dan kol saya. Terbaru dia sms bertanyakan siapa Era dan Madi, katanya dia ada juga menempah barangan dari London. Namun biasanya Joe akan menceritakan hal kehidupannya yang dianggapnya lebih tersusun dan teratur. Sekarang kehidupannya lebih teratur katanya. Ada orang jaga makan minum dan segalanya. Dia dah dapat bahagiakan masa dengan baik. Dia tiada lagi masalah nak bangun pagi pergi kerja. Malah katanya dia dah dapat hasilkan moduel! Semuanya terurus, dia ada masa untuk buat banyak perkara... Bagi saya itu satu perubahan yang baik, ke arah yang lebih baik.

Saya pula sebaliknya. Kadang-kadang saya dah tak larat nak jaga rumah tempat saya tinggal ni. Tak larat nak buat banyak kerja. Semuanya atas kepala saya...Saya kena pastikan semuanya teratur. Cadar jangan sedikit pun berkedut! Bilik air jangan sampai naik lumut dan letih untuk mengelap tingkap tiap minggu, ayong baju, basuh baju dan sebagainya. Kadang-kadang rasa boring jugak kan? Eh... sorry posting ni pasal Joe.

Saya bertambah haru biru apabila Joe kata sekarang dia juga sudah berkebun dan menanam pokok bunga terutama jenis keladi perhiasan. Sukar untuk saya percaya Joe boleh berubah. Sukar. Dulu tak nampak langsung minatnya pada berkebun. Segalanya telah berubah...segalanya boleh berubah. Ke orang berkahwin memang jadi begitu?.

Joe ada kirim sms antar gambar air pancut dan perhiasan keladinya di taman mininya. Cantik dan modern... Sekali lagi saya hampir tak percaya. Kot-kot dia pukul taman mini di rumah jirannya (he he he ampun Joe). Tetapi saya bijak..., kemudian saya fikir balik apa faedahnya Joe nak tipu saya kan? Kan?

Jan: Semuga `hasil' tanaman terbarumu `tersebut'...memberi lebih makna dan kebahagian yang melimpah ruah nanti...

No comments:

.