"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Sunday, September 13, 2009

Tanggungjawab raya...

Saya beli beberapa pelita yang dibuat daripada buluh. Yang senang saya nak cacak pada tanah nanti. Tingginya separas pingang, nasib baik muat di dalam bonet kereta. Saya beli khas untuk anak-anak saudara saya di kampung. Kami akan main bunga api nanti, dan sedikit mercun yang berkapasiti rendah, he he he.
Sebenarnya di Besut pun ada pelita macam tu tetapi saya tetap membelinya juga di Muadzam, biar meriah sikit bila buka bonet kereta bila sampai di kampung nanti.
Anak-anak saudara saya telah bertanya bila saya akan sampai sebab mereka akan terus tidur dan berkumpul di rumah mak saya nanti. Tentu malam tu ada nyanyian karokea. Tentu ibubapa mereka akan marah dan suruh tidur sebab jam sudah menunjukan pukul 2 pagi, dan tentu ahli keluarga saya yang agak islamik akan kata baik la mengaji al quran daripada berkarokea. Saya dah cadang nak nyanyi lagu raya `Pulanglah' nyanyian Aisyah sambil teringat kepada peristiwa `setem' tu di pejabat pos bersama Adnan tu tempohari...
Bagi kanak-kanak, raya tanpa bunga api tak meriah. Sebab itulah saya beli juga bunga api. Biasanya saya akan pantau mereka bermain bunga api. Masa tu saya biasanya terjerit-jerit beri arahan yang mana kena main dulu dan giliran sapa pulak yang main. Tentu saya batuk-batuk sebab asap bunga api boleh buat saya asma. tetapi tak apa...demi kegembiraan anak-anak saudara.

Saya juga telah tukar duit raya di bank CIMB. Malangnya sampul duit raya tak ada, saya pergi ke Bank Islam hasilnya diberitahu dah habis. Saya kena pergi ke kedai jual alat tulis untuk membeli sampul tersebut. Semua sampul tersebut berharga RM13.50!. Bila balik rumah emak saya tolong masuk kan duit raya ke dalam sampulnya. Mak saya tanya `Sampul raya cantik ni untuk sapa? Saya jawab `Sampul tu pun dah RM2.50 (tiga sampul) Mak, tu istimewa untuk mak dan ayah'. Sambil saya fikir nak beri berapa ya untuk mak dan ayah tahun ini?...

Saya hanya beli sehelai seluar jeans sahaja untuk raya. Baju bergaya untuk raya dan baju Melayu, adik saya sediakan. Katanya dia beli baju bergaya saya di SOGO. Bagi saya ala kadar saja pun tak apa. Yang penting diri saya kelihatan kurus, muka tak ada jerawat dan nampak bahagia pada hari tersebut. He he he.

Kita janganlah kata raya ni tidak penting sebab kita dah besar panjang, kita kena mengembirakan ayah-ibu dan sanak saudara. Jangan pulak balik kampung asyik peluk bini/laki je dalam bilik. Buatlah party ke. I love party.

Perasan tak? Raya juga mengukur siapa kita sebenarnya... Kita melihat diri kita sendiri. Sama ada kita kedekut nak berbelanja atau kita pemurah. Kalau memang betul-betul tak ada duit tak apalah, berala kadar jelah.
Jan: Pasti hari raya ini di dalam hati rasa sedih, saya kehilangan seseorang...(pulak dah! hari raya tak baik sedih tau...!)

4 comments:

wawadave said...

Salam Beraya Sakan Suki!

I always made my own smpul.. gune je pmblut adiah..

Eja said...

Bagus wawadave..

jankaulu said...

Saya tak sempat nak buat, memang ada niat nak buat gitu tetapi sepanjang ramadhan ni juga sibuk memanjang, he he he.

Tetapi bagus tu wawadave, pakcik saya ada yang buat sendiri. lepas tu dia cop nama dia.

Mc Zue said...

ya ker tak ksiah adik belikan baju? hehehe..

.