"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Friday, September 11, 2009

Ros yang kukenali...

Antara orang yang terpaksa saya berbaik-baik semasa mula-mula bekerja di Kolej Shahputra Pekan adalah Encik Ros Mazlan Noor bin Mohamad. Bila saya mula jejak kaki di kolej tersebut (2001) beliau sudah bekerja sebagai pensyarah dan menguruskan hal ehwal peperiksaan kolej.
Saya ni jenis pemalu tetapi saya berbaik-baik juga dengannya demi kerja dan tanggungjawab yang diamanahkan. Saya ditempatkan supaya menolong beliau dalam urusan peperiksaan. Saya tidak sempat menolak jawatan dalam unit peperiksaan, maklumlah baru bekerja. Bila kita baru bekerja majikan letak kita kat jabatan mana pun kita redha je. Sekarang barulah saya tahu pengalaman menguruskan hal exam banyak menolong saya berurusan di tempat kerja baru, terima kasih Shahputra.
Banyak juga episod saya berkaitan dengan Rosmazlan. Ada ketikanya pada hari sabtu yang nyaman sedang saya main buih dalam bilik air. Ketika saya mandi dan memberus belakang badan... dia talipon beritahu supaya saya ke kolej secepat mungkin sebab atas urusan peperiksaan. Saya dengan kelam kabut terus capai tuala dan lap badan dengan sabun-sabunnya sekali waktu itu. he he he.
Dan saya juga ingat kenangan turun-naik van bersamanya di Kolej Shahputra Pekan bila kami ke UiTM dan mana-mana urusan di UPM. Dalam van dia selalu beritahu apa yang saya kena buat satu demi satu. Dalam van biasanya saya berkhayal dan tengok pemandangan di sekeliling. Kadang-kadang saya dengar tetapi selalunya masuk telinga kanan keluar telinga kiri, he he he.
Pernah juga saya menumpang keretanya dalam menguruskan kerja exam. contohnya untuk urusan peperiksaan pelajar matrikulasi di Jabatan Pelajaran Temerloh selama 2 hari. Pada masa tu saya dapat tidur di Hotel Seri Malaysia. Itulah first time saya tidur Hotel Seri Malaysia.

Orangnya tinggi berbanding saya, seingat saya semasa saya bekerja dengannya rambutnya selalu agak panjang sikit. Mungkin dia sibuk tak ada masa nak gunting pendek, atau dia memang selesa berambut agak panjang. Atau sebenarnya nampak kartun jika dia berambut pendek? He he he, allahualam. Apa-apa pun dia tetap nampak ok dengan rambut agak panjang tu.
Jarang nak tersenyum dan nampak serius jika kita tak mengenalinya. Bila mengenalinya dia pandai jugak buat lawak. Dia suka mengusik saya. Saya masih ingat lawak yang selalu dia bawa ialah kononnya ramai orang nak(minat) ke saya, saya je yang kononnya jual mahal, he he he. Saya selalu jawab balik yang siapalah yang nak ke saya (kononnya), tetapi dia bersungguh-sungguh kata ada orang yang nak ke saya, he he he. Ayat ''Orang nak ke dia, dia tak nak.'' tersebut selalu saya dengar daripadanya suatu masa dahulu.

Seingat saya dia suka berbaju warna putih dan krim. Saya tidak pernah tengok dia pakai baju warna garang. saya juga tak pernah tengok dia pakai baju kotak-kotak atau berjalur-jalur apatah lagi yang bercorak macam Wan Emril yang kadang-kadang macam nak bercuti ke Hawaii tu (he he he jangan maran Wan, ampun).

Semasa bekerja di bawahnya saya tidak pernah tengok dia marah. Kalau ada apa yang tak kena atau keadaan cemas dia diam sahaja. Itu stail dia agaknya. Saya pulak bila ada saja masalah ataupun sleak sikit masa mengurus ezam, terus bertambah kelam kabut macam pemuda segak hilang handphone.
Seingat saya, saya juga tidak pernah berbual minum dengan mesra dengannya sebagai kawan. Dia bos saya, semuanya atas urusan kerja. Minum pun atas urusan kerja. Lagipun saya tak fikir dia berminat nak cakap pasal kek pisang, madonna dan Sharifah Aini atau tupperware.

Saya pernah sekali terpergi ke rumah sewanya dulu. Saya ada melihat album gambarnya semasa di belajar di luar negara. Amboi dikelilingi gadis seksi dan montok aja. Tak sangka ya, he he he. Tetapi kata orang memang lelaki yang tinggi dan tak banyak cakap ramai perempuan minat. Sebab tulah bila saya jumpa perempuan cantik saya buat-buat serius dan tak bercakap (dan akhirnya melepas?...he he he).

Sumbangan besarnya terhadap bahagian peperiksaan tidak dapat saya dinafikan dan pertikaikan apatah lagi nak diperdebatkan. Semakin lama masa berlalu semakin banyak pengetahuan dan kemahiran yang dia miliki, yang terkumpul. Memang bertepatan ciri peribadinya dengan kerjanya sebab beliau teliti dan serius. Ciri itu penting penting dengan keperluan ketelitian kerja dan perancangan kerja peperiksaan di bahagian peperiksaan.

Dah lama juga saya tidak berjumpa dengannya, sekali sekala buka laman web Kolej Shahputra dapat tengok gambar terbaru dia. Semoga beliau terus cemerlang dengan pengurusan bahagian peperiksaannya.

Jan: Mati hidup balik tetap ingat dulu pernah terphotostep skema jawapan bukannya kertas soalan, he he he. Banyak pulak tu...

No comments:

.