"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Sunday, September 27, 2009

Beberapa hari sebelum raya...

Apabila saya tiba di rumah, apabila saya buka lampu di ruang tamu... saya terperanjat besar melihat keadaan rumah terutama ruang tamu. Di hadapan tv ada tilam besar dan benda-benda yang saya rasa tak patut berada di sebuah ruang tamu. Malu pulak nak cerita tetapi jika Eric Leong tengok tentu dia pengsan.
Beginilah keadaan rumah bila mak tiada. Ayah bukan pengemas orangnya, mungkin ayah suka hidup dalam keadaan berselerak. Tetapi setahu saya ayah saya dibesarkan dengan 2 orang, orang gaji. Entahlah saya pun hairan...kalau kami adik beradik berkemas ayah nampak risau je, he he he. Tentu para pembaca tak percaya atau anggap lawak kan. Tetapi saya tak bohong mengenai ayah sendiri.
Mak yang baru masuk dalam rumah pun terkejut. Tetapi terkejut Tiara je (terkejut sikit je) sebab mak beritahu ayah ada bawa kawan-kawannya tidur kat rumah, tengok bola. Saya lihat di ruang tamu ada meja di tepi dinding tempat `buat air', siap dengan gula, milo dan tempat letak cawan! Macam pantry pulak.
Tadi kami bertolak dari Muadzam lewat tengahari, kami berbuka puasa di sebuah kedai di tepi jalan kat Penarik, bila sampai rumah dah malam. Saya letih (walaupun ayah yang bawak kereta, he he he). Saya tak perasan kawasan hadapan rumah semak samun. Bila bangun pagi melihat kawasan di hadapan rumah dan belakang rumah, sekali lagi saya terperanjat terpegun. Mungkin ayah saya pencinta alam, he he he.
(Barulah saya ingat anak saudara saya yang darjah 3 ada sms beritahu rumah macam kapal pecah dan keliling rumah semak samun ada gajah tak nampak!.)
Pagi hari pertama saya kerat pelepah pisang yang dah tua dan tinggalkan yang muda sahaja. Saya juga buang semua pokok bunga kertas dalam pasu. Saya dah muntah tengok pokok bunga kertas. Saya kosongkan pasu dan letak di pinggir rumah. Pasu yang buruk dan kotor saya buat-buat drama... saya jatuhkan pecah berkecai (dan buat-buat terkejut, he he he). Maklumlah kalau tanya mak dan ayah saya, semuanya mahu disimpan!. Berguna di kemudian hari kata mereka.
Dan akhirnya saya suruh mak panggil tukang potong rumput untuk bersihkan kawasan di hadapan rumah. Kalau saya juga yang kena mesin rumput, pengsan.
Makin jelaslah tugasan mengemas semuanya atas kepala saya. Sapa lagikan?. Adik beradik saya yang lain, esok raya baru balik ke kampung. He he he. Bila mereka balik semuanya dah tersusun rapi dan glamour, he he he. Kalaulah mereka balik awal sikit... he he he. He he he.
Saya beli cat baru untuk mewarnai ruang tamu dengan ceria. Saya beli tikar getah bertone sefamily dengan warna dinding yang baru dan tikar getah tersebut. Saya beli juga 2 kabinet letak tv dan speaker biar nampak elok dan selesa bila berkaroeke nanti, he he he.
Bayangkan dua tiga hari nak raya semuanya saya mesti buat! Dan hari ke tiganya ayah saya terpaksa panggil tukang urut ke rumah untuk urut badan saya yang dah jadi macam papan. Best jugak mengurut bila badan lenguh-lenguh ni. Pak cik tu urut seluruh badan saya daripada kaki hingga ke kepala (kecuali di bahagian sulit), di pangkal paha pun dia urut!
Lepas urut paginya saya masih lagi menyambung kerja. Cuma sesekali saya start kereta pergi tepi pantai duduk di gazebo, rehat dan merenung lautan yang biru. Memang biru tak pernah merah. Setia kebiruan...oh syahdu.
Namun segala kerja kerji tersebut berbaloi dan terubat. Saya rasa terriak sikit bila saya dengar ada para tetamu (kawan ayah saya) yang datang tidur rumah terkejut dan memuji rumah cantik bagai rumah baru dihuni. He he he.
Jan: Nasib baik ada hari raya kan...

No comments:

.