"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Wednesday, September 9, 2009

Orang tak nampak...

Apabila satu pasangan telah lama berkahwin, tetapi masih tidak dikurniakan anak, orang akan kata dia mandul (biasanya mereka akan tuduh pihak perempuanlah yang mandul, macamlah penyakit mandul tu hakmilik perempuan je, bukannya lelaki, he he he).
Dalam kes umur dah ranum tapi tak kawin-kawin lagi jangan ceritalah, kalau nak cerita kena buat posting khas yang bersiri, he he he.
Sedap je tuduh kita mandul padahal bila pulak dia ambil degree perubatan? Bila pulak mereka jadi pakar sakit puan/tuan?

Itulah manusia, sehinggakan seorang yang jenis hati kering (tetapi bila selalu dituduh mandul)... leleh juga perasaan akhirnya. Itulah manusia yang suka mengata dan memberi penghakiman, seolah-olah perkara tersebut tak boleh terjadi ke atas batang hidung sendiri. Sedangkan orang yang lebih sepatutnya bersyukur bukannya mengata...

Semasa saya goreng ayam, seorang sahabat sms saya untuk bercerita. Dialah yang saya maksudkan dituduh mandul tadi sebab lambat dapat anak.
Sahabat saya ni sms saya apabila membaca penulisan saya mengenai saya menjaga mak saya yang sakit. Dia beritahu dia tidak berkesempatan nak jaga mak dia sebegitu rupa, dia bangga saya dapat jaga mak saya. Dia kata saya bertuah. Dia nasihatkan saya tabah, saya sememangnya cuba bertabah hati. Saya sedih sebab mak saya sakit, itu sahaja. Tentang kehidupan ini saya redha segalanya...(baca dengan nada sedih ayat terakhir ni, he he he).

Saya memang rasa bertuah sebab dapat jaga mak. Orang lain mak sakit lama, dah terlantar baru boleh datang jenguk sebab kena ambil cuti (sekaligus dengan pasangangnya, dan kena pastikan pulak anak tak ada tution). Saya rasa bersyukur sangat dengan apa yang saya ada dan apa yang saya tiada...
Tambah sahabat saya lagi "Siapa yang sampai dulu di tangga rumah bila emak ayah sakit atau anak-anak saudara ada hal ada masalah?''. Saya perasan pulak diri saya yang `sampai dulu ' sebab saya lebih `dekat' dengan mak dan ayah, dengan anak-anak buah.
Malaslah nak cerita apa yang saya telah buat dan akan buat. Masyarakat kita pelik, bila terlalu terbuka mereka kata kita riak. Bukannya nak diambil buat contoh.

Tapi orang tak nampak kan...bila tak kahwin atau kahwin tak ada anak. Yang selalu nampak adalah kesalahan dan kekurangannya. Padahal ada juga hikmahnya tuhan beri (yang orang tak nampak...). Dan tuhan menyuruh kita mencari hikmah tersebut (he he he macam ustad pulak rasa, tapi tak nak la macam ustad yang suka buat `drama'...)

Manusia ni asal boleh buka mulut dan berkata-kata... mereka akan mengata.

Jan: Setiap manusia diuji dengan cara yang berlainan sebab mereka menjalani hidup yang berlainan.

1 comment:

Umar said...

ha;ah, betul en.jan...setiap sesuatu memang ade hikmahnya jika niat kita terhadap perkara yg kita dah buat n berkorban tuh ikhlas kerana Allah swt...

.