Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, September 29, 2009

Awali minat membaca...

Sebagai hadiah tambahan kepada duit raya, saya dah berjanji kepada anak-anak saudara saya mereka akan dibawa ke kedai buku dan boleh membeli buku. Mereka boleh sambar beberapa banyak buku yang mereka hendak tetapi limitnya hanya RM200 seorang sahaja.
Pengumuman tersebut dilakukan di hadapan kaum keluarga bukanlah semata mahu menyohol atau saja nak impres mereka tetapi mahu memberitahu bahawa tiadalah yang lebih baik daripada menyuburkan minat membaca pada peringkat awal.
Namun selepas raya pertama, saya tidak sempat membawa mereka ke bandar yang semakin berpesat maju iaitu Jerteh, Besut, Terengganu. Maklumlah selepas hari pertama raya, makin rancak aktiviti. Jumpa kawan-kawan dan bekas pelajar. Dan raya ke empat saya mesti balik Muadzam dah.
Saya kembali ke Muadzam bersama ayah dan seorang anak saudara saya yang baru sahaja habis menjalani UPSR. Saya minta ayah saya singgah di Kuantan nak pergi ke kedai buku Megamol. Di situlah saya suruh anak saudara saya memilih bukunya. Saya cadangkan beli buku cerita untuk dibaca sebagai membuka minda.
Saya pula memilih buku pilihan saya (nak jugak). Saya beli beberapa buah Kamus Dewan. Lama dah teringin nak beli. Sempat jugak saya sambar sebuah buku masakan yang tebal, he he he. Setelah saya anggar jumlah terkumpul sudah mencecah RM400 lebih, saya hentikan proses penyambaran buku-buku tersebut dan terus ke kaunter.
Jumlah bukuan tersebut RM425. Saya rasa tak mahal sebab semasa bekerja di Kolej Shahputra saya pernah beli pasu (pasu hiasan letak atas kabinet) berharga RM360 satu. Saya beli sepasang!.
Jan: Belilah buku, belilah buku dan belilah buku.

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home