"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Wednesday, September 2, 2009

Mak susah nak mandi...

Saya papah mak saya bangun ari katil dan perlahan-lahan dudukannya ke kerusi roda yang dah saya `mati'kan kakinya. Saya betulkan kaki mak, letak betul-betul atas dua pedal kerusi roda tu. Saya tolak perlahan-lahan ke bilik air. Semasa menoloak kerusi roda tu rasa macam berlakun dalam drama swasta terbitan astro pulak, he he he.
Bila lalu kat tepi katil pesakit lain, ada yang bertanya " Mak ke tu? ''
Saya jawab " Ya, mak... sakit lelah ''.
Makcik tu yang turut terbaring di katil tersebut menyambung kata '' Bagus dia... jaga mak dia ''.
Masa tu saya rasa bangga pulak, macam nak terbang pulak. Tapi kalau terbang pasti terbang dengan kerusi roda tu sekali, sekali dengan mak-mak saya, he he he.
Sampai bilik air saya tengok bilik airnya berbeza sangat dengan bilik air di rumah saya. Suram. Tak ada pokok bunga gantung atau pewangi atau hiasan. Ada baldi dan cebok air yang murah!. Saya rasa tentu mak saya tak nak mandi. Bila saya cuba dudukan mak saya di kerusi dekat paip. Mak saya beradoi sakit. Terus tak jadi mandi.
Saya tolak balik kerusi roda ke katil, mak saya beritahu bilik air tu tak bersih. Mak saya cerewet juga orangnya, he he he.
Saya malaslah nak komen tapi sepatutnya bilik air untuk pesakit bukan sahaja mesti lebih cantik dan selesa berbanding dengan di rumah kita tetapi mesti lebih mempunyai alatan yang menolong pesakit. Contohnya tempat tangan nak pegang bila nak mandi. Atau bina besar sikit bilik air tersebut, kena ada kerusi khas bagi pesakit yang tak boleh nak berdiri, entahlah... Tak boleh nak salahkan misi (nurse) atau doktor. Mungkin pihak pengurusan sepatutnya fikirkan sesuatu, alatan yang lengkap dan selesa.
Jan: Kalau tak cantik pun, kebersihan dan keceriaan paling utama...kan

No comments:

.