"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Wednesday, September 2, 2009

Sebuah kerinduan...?

'' Nok suruh ayoh mari ke mok? Abang royat ke ayoh '' Saya bertanya pada mak. Mungkin dalam sakit-sakit ni emak saya rindukan ayah saya.
'' Tak pe lah, kalu mari pun ayoh tok leh buat apa gok ..'' Jawab mak saya perlahan. Saya pandang ke dalam mata mak saya yang sayu. Tetapi betul juga kalau ayah saya datang bukannya dia dapat beri ubat yang lebih bagus, ayah saya bukan doktor. He he he.

'' Abang rasa kalu kita sakit, kita rasa lain sikit kalu ada orang yang kita sayang dok dekat...'' Tiba-tiba saya ungkapkan kata-kata tersebut sebab kalau saya sakit mesti saya mahu orang yang saya sayang ada dekat saya walaupun dia sepatah haram tak tahu pasal perubatan...
Entahlah...tetapi dalam hati mak saya tentu ingat kepada ayah saya 24 jam. Bila berada di dalam wad dan terasa sunyi mestilah kita teringatkan orang yang kita sayang. Saya pandang di kepala dinding katil, ada nama, umur dan tarik mak saya masuk wad di situ... Lantas saya berkata:
" Umur mak dah 63 tahun, abang rasa umur abang tok panjang gitu, abang mungkin mati muda. Sebab orang baik mati muda, he he he ''. Saya buat lawak supaya mak saya senyum, saya perlu gembirakan hati mak saya. Duduk dalam wad bukanlah suatu yang menyeronokan. Kalau nak tahu cubalah, he he he.
'' Abang tak suka makan kurma, biarlah ada dalam kur ang pun. Tak suka nak buat macam mana kan? Tak kan nak makan jugak? He he he. Tak kan berdosa sebab tak suka makan...'' Saya alih topik bila saya lihat mak saya senyap sahaja. Saya minum air dan jamah ayam sikit tanpa nasi. Saya tak selera, saya letih. Saya tak jamah kurma atas meja tu. Kata mak saya kurma dalam kotak tu mahal, siap dengan tangkainya lagi.
``Tok sedap la lauk di hospital. Tawar heber. Tok rasa garam gula.'' Saya beritahu mak saya. Memang saya tengok lauk tak sedap. Kalau saya duduk dalam wad seminggu mau kurus. Saya teringat masa saya masuk wad di Pekan, saya keluar ikut pintu belakang wad pergi beli nasi dan KFC, he he he.
'' Ni lah makanan yang sihat. Kena kurang garam gula.'' Mak saya jawab. Saya tengok mak saya juga tak lalu makan makanan hospital tersebut, he he he. Tetapi mak saya menyokong je apa-apa yang `hospital' buat.
'' Yang kita makan hari-hari tu, yang sedap bahaya sebenarnya.'' Tambah mak saya lagi. Saya tengok mak saya merenung jauh ke luar tingkap nako. Saya rasa dia mungkin rindukan ayah saya kot, entahlah.
Mau je saya jawab '' Yang kita dok rindu kan orang tiap-tiap hari tu pun bahaya sebenarnya.'' Tapi tak tergamak pulak. sebab biarlah mak saya rindukan ayah saya, kalau dia nak rindu, kan...?
Jan: Teringat nyayian Datin Rafeah Buang...''kalau rindu pesan saja di angin lalu...''

No comments:

.