Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, March 2, 2017

Bukan keseimbangan dunia yang sempurna.



Saya suka sekali membaca kata-kata FB di atas. Saya percaya pada zaman sekarang tidak ramai yang hidup bahagia kerana mereka mahu jadi seperti orang lain.

Saya sentiasa percaya setiap orang sama pentingnya. Sama ada dia kaya atau miskin. Orang kaya perlukan orang miskin. Orang miskin perlukan orang kaya.
Orang kaya yang mahu jadi manusia budiman perlu menolong orang miskin. 
Dalam agama, orang miskin akan menyebabkan orang kaya mendapat pahala. Maksud saya bila orang kaya tersebut membantu orang miskin.

Apabila saya melihat kawan-kawan, atau manusia `sesat' dalam kehidupan, saya rasa sangat sedih... Mereka sepatutnya sedar dan tahu kudrat manusia berbeza dari banyak segi. Saya pernah dilayan acuh-tidak acuh kerana saya tidak kaya. sampai hari ini saya masih teringat peristiwa di rumah besar itu. Pada masa itu saya kesiankan diri saya sebab tidak kaya. tapi pada masa sekarang saya kesiankan mereka kerana tidak kayanya pemikiran mereka. He he he.

Semua orang jadi kaya bukanlah suatu keseimbangan dan matlamat dunia yang sempurna.

Sekian.

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home