Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, July 1, 2015

Bagaimana perasaan ingin mendera muncul?



Penderaan boleh muncul dalam pelbagai bentuk dari pelbagai suasana, namun yang paling malang ialah penderaan kanak-kanak. Sebabnya mereka tidak mampu berbuat apa-apa kerana faktor usia yang membataskan tindakan dan pemikiran.

Mereka hanya menerima sahaja penderaan tersebut sehinggalah pembuatan penderaan itu didedahkan... Kanak-kanak tersebut biasanya didera oleh orang yang terdekat iaitu bapa kandung, ibu kandung dan pak saudara. Juga ayah tiri dan ibu tiri...


Stigma ibu tiri jahat sukar untuk kita kikis. Dari zaman kucing kirong hingga kini sudah terpahat yang ibu tiri jahat. Malah stigma ibu tiri jahat adalah fenomena universal. Payah saya nak kupas isu ibu tiri yang jahat ini, kita ada cerita Snow White dari barat dan juga siri Ratapan Anak Tiri dari timur. 

Walaupun tidak semua ibu tiri jahat (sebagaimana tidak semua ibu kandung baik)...masyarakat tidak terkejut apabila penderaan dilakukan oleh ibu tiri berbanding dengan ibu kandung. Sebabnya sebagai ibu tiri biasanya akan muncul satu perasaan apa bila melihat anak-anak dari perkhawinan suaminya dulu...

Apakah perasaan tersebut...?

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home