Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, July 2, 2015

AGRITOX 3G: Rahsia pokok tidak diserang serangga


Pokok-pokok yang saya tanam seringkali dimakan belalang dan serangga lain yang seangkatan dengannya. Bila daun-daun terlalu banyak dimakan belalang, ia merosakan bukan sahaja pandangan tetapi pokok tersebut juga jadi `cacat'.

Ayah saya sarankan saya tabur `fuladang', sejenis racun serangga dalam bentuk biji-biji berwarna unggu. Ayah saya siap pesan bubuh molek (guna racun serangga itu dengan cermat) sebab ia sejenis racun yang amat beracun.

Saya juga tabur sedikit dekat pokok lada untuk halau semut merah. Tapi saya tabur sangat sedikit bimbang nanti bila berbuah, jadi racun... Memang pun. 

Saya tabur pada pokok-pokok pagar dan pokok-pokok lain

Racun ini kegunaannya pada tebu, padi, kelapa sawit mahupun pisang. Bila kita guna untuk pisang jangan kutip hasil tanaman sehingga 60 hari. Penggunaan bagi padi pula 90 hari. Berkuasa juga racun serangga ni, bimbang kita teracun bila makan pisang atau beras.

Saya tabur racun ini di pokok-pokok saya, dan hasilnya daunnya elok menghijau kekal tidak dimakan serangga lebih kurang lima atau enam bulan. Ia bergantung keopada banyak mana saya tabur. 

Saya selalu guna racun ini sehinggalah saya lihat ia sudah tidak berkesan dan belalang mula memakan daunnya semula. Haaa...saya bubuh semula.

Saya tabur butiran dengan menggunakan sarung tangan sebab kita tidak boleh sentuh butir-butirnya. Saya tabur di tanah dan di daun-daun. Agaknya bila akar meresap racun tu naik ke daun...maka daun mungkin jadi pahit bila belalang cuba nak makan. Dan jeng-jeng jeng belalang tersebut akan ke taman jiran...(he  he he).

Racun ini sangat berkesan. Hindari racun ini daripada kanak-kanak. Juga dari isteri kita jika kita jenis `playboy'. Bukan apa bimbang kita jadi tajuk hadapan Harian Metro. He he he.


Inilah racunnya...
Dulu saya dapat beli racun ni sebungkus RM5, sekarang tidak lagi... Mereka jual RM6 sebungkus. (Tulis kat situ RM7). Sekarang barang memang naik harga... Huh! Kuasa beli kita turun...

Racun ini kena simpan di tempat yang selamat sebab ia bahaya. Ingat sembunyikan daripada kanak-kanak dan isteri.

Tetapi ada juga sejenis racun yang apabila kita terkena, hidup kita terasakan bagai bernyawa tapi tak bermaya...(pulak dah)

Sekian...

2 comments:

Adie Achim said...

Sungguh menghijau taman Abg Jan.. sy spt dpt rasakn satu hari nanti saya akan dapat melihatnya sendiri. Inshallah..

Jankaulu said...

Kalau ke Kuantan jangan lupa singgah, saya selalu ada hari Sabtu dan Ahad.

Sila yea...

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home