Total Pageviews

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, July 30, 2015

Early salaries for festivals not good...

Sebenarnya setiap kali raya, kita akan berbelanja lebih untuk menghadapi perayaan. Namun dalam hati kita rasa gembira dan lega kerana pada bulan itu kita akan dapat awal gaji...seolah tidak perlu bimbang.

Namun hakikatnya pada bulan tersebut gaji kita tidak bertambah, yang bertambahnya perbelanjaan kita. 

Saya rasa lebih banyak buruk dari baiknya apabila kerajaan atau majikan (swasta) memilih untuk gembirakan kakitangan dengan memberikan gaji awal. Saya rasa bagus beri duit raya.

Adakah memberikan gaji awal untuk rai perayaan merupakan satu tindakan yang wajar?

Kegembiraan tidak akan berpanjangan... Untuk menunggu gaji yang seterusnya, mereka akan berada dalam kesempitan atau menjeruk perut.

Kita sedia maklum tabungan isirumah negara Malaysia berada dalam keadaan yang amat rendah. Mereka tidak bersifat menabung... Dengan adanya tindakan memberikan gaji awal menyebabkan pudarnya niat untuk menabung untuk hari raya. Jika gaji diterima seperti biasa ia boleh menanamkan niat kepada pekerja untuk menabung bagi perbelanjaan raya akan datang.

Kesimpulannya (macam buat karangan kan? he he) tindakan menerima gaji awal ada kesan buruk yang lebih bahaya. Kesannya kita tidak menanam niat untuk menabung. sedangkan sambutan perayaan yang terbaik dan meriah perlukan banyak wang.

Saya suka mengata orang, saya sendiri juga masih tidak berjaya. Saya hanya dapat menabung sedikit sahaja. Segala penabungan saya tersebut hanya dapat saya tampung sebanyak 25% sahaja dari perbelanjaan raya. Selebihnya saya dapat dari sumber lain.

Saya bertekad untuk menabung sekurang-kurangnya RM600 untuk raya tahun 2016. Jumlah itu kecil sahaja dari perbelanjaan sebenar raya saya, tetapi saya mahu teruskan niat untuk menabung raya.

No comments:

   

.

.

.