Total Pageviews

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Saturday, October 18, 2014

Dan masa pun berlalu... Dari UM ke UNITEN

Kehidupan adalah terlalu misteri, orang agama cakap ianya rahsia tuhan. Kita tidak akan tahu apa yang akan berlaku. Mungkin tuhan mahu kita merasai apa itu keterujaan dan kemisteriaan. Tuhan mahu kita mengembara. Haaa.

Kita sangat kerdil. Tekaan dan jangkaan hari esok pun kita tidak tahu...(tetapi kita ingatkan kita tahu kan?). Apa lagi untuk meneka apa yang akan berlaku pada minggu depan, bulan depan dan seterusnya tahun depan. Kita tidak mampu.


Saya kelihatan baik, naïf dan menarik...(but evil has a beginning...)

Semalam sindrom 40 an saya datang lagi. Sambil menyandar letik di sofa, sambil menguyah kerepok keeping...saya membelek-belek album gambar lama. Kepada generasi baru, album gambar adalah seperti sebuah buku yang manusia letakan gambar-gambar. Ada poket-poket yang boleh kita masukan gambar. Biasanya album gambar ini diletak di almari hiasan di ruang tamu atau di atas rak.

"Kenapa pulak kita mesti `cuci' gambar dan letak pulak dalam album. Buat apa pulak?" Tanya seorang pelajar saya kepada saya.

"Tak ke bazir masa dan gambar tu hilang nanti" Tambah pelajar saya.

"Payah sir mahu terangkan. Dulu kami guna kamera kompak. Kena beli filem. Ada yang 8, 16 dan 32. selepas kita `pukul' gambar, kita bawa filem tu ke kedai untuk dicuci. Barulah dapat lihat gambar tu. Dulu di kamera kita tak dapat lihat hasil `tangkapan' kita. Kena `cuci' filem kalau nak tengok..."

"Teruknya sir...". Kata pelajar saya yang suka berdiet tapi hasilnya tak nampak-nampak..

"Taklah teruk mana sebab masa tu sesiapa yang ada kamera, dia akan terkenal. Sebab kawan-kawan akan asyik bertanya..."Bila kau nak gi cuci gambar kita?"

"Dulu sir ada kamera ke?" Tanya pelajar saya tiba-tiba.

"Saya tak perlukan kamera untuk terkenal". Saya menjuihkan bibir dan angkat sedikit kening, Mengada. Inilah sifat saya yang mungkin pelajar tak suka. Saya mengada. Saya pun hairan dari mana DNA mengada ini saya warisi. Emak dan ayah saya tidaklah pulak mengada. Mungkin ada DNA mengada nenek moyang saya pada diri saya. Tapi tak baiklah pulak menuduh orang yang dah mati. He he he.

" Tapi kamera lama hasilkan gambar yang tidak menipu macam gambar sekarang ni. Sebab gambar yang dihasilkan kita tak boleh edit. Kalau muka kita gitu, gitulah hasilnya" Saya beritahu pelajar saya.

"Kalau gemuk, gemuklah, kalau hitam, hitamlah. Kalau mata sepet, sepetlah mata sebab tak ada aplikasi `big eyes". Saya semakin seronok menerangkan zaman remaja saya.

"Awak buat apa dengan gambar2 awak kalau dah penuh dalam handpung tu? Giliran saya pula bertanya.

" Saya `delete' jea sir. Kalau rajin saya masukan dalam komputer" Kata pelajar saya.


Saya tatap satu persatu gambar saya semasa saya di UM. Nostagik sungguh apabila melihat gambar-gambar lama ini. Tetapi tak la sampai menangis pulak. Ini bukan drama swasta di TV3 (Maafkan aku kerana tak sempurna...)
 
Menjadi muda, cergas dan `hot' adalah satu kegairahan. Orang agama cakap satu pemberian tuhan tak terhingga nilainya..(sehingga tuhan akan tanya ke mana usia muda itu kita perhabiskan).
 
Saya seronok melihat gambar-gambar saya waktu muda. Melihat kepada diri saya, saya jatuh cinta yang mendalam kepada diri saya (mana nak cari lelaki handsum yang baik oooi).

Kawan-kawan saya beritahu saya, saya kelihatan  lebih handsum/menarik hanya di dalam gambar (fotogedik/fotogenit) tetapi di luar tidaklah handsum mana. Saya terima saja pendapat kawan-kawan saya asal jangan mereka lebih handsum dari saya di luar atau di dalam gambar sudah, he he he.
 
Gambar di atas menunjukan saya bersama salah seorang kawan baik saya semasa makan malam di Jabatan kami. Kami amat sangat sopan, kontrol dan ayu. Dulu begitulah kebanyakan cara kami bergambar. Ta ada lah buat muka itik, mata bulat atau melentik lentik. Biasanya bila dapat kerja baru kami melaran dan bergambar tongek sana sini. Itu pun bukan semua. Ada di antara generasi saya yang terus bergambar macam batang pisang hingga kini. Saya percaya hingga matilah tu...

Kini beliau bekerja sebagai pensyarah di salah satu universiti terkemuka di Malaysia. semoga dia Berjaya dalam kerjaya dan keluarga.
 
Dulu kami belajar di universiti, sekarang kami mengajar di universiti. Wah...cepatnya masa berlalu... Melalui masa...nanti kami juga akan ditanam di dalam tanah...

Tiada yang kekal kecuali tuhan...

2 comments:

Lan LoloQ said...

last guna kamera berfilem tahun 2006....masa tu kita ghairah dan tak sabar melihat hasil gambar yg kita pukul dgn saing2..tak ada istilah selfie masa tu..kalau nak posing kena set betul2 kalu tak rugi kodak..wlupundah masa tu dahguna handpong berkamera tapi x macam sekarang..lepas snap terus boleh muat naik ke fb dan dapat dilihat oleh ramai org....

sukiman said...

Best ingat masa lalu...banyak perkara kena buat tapi ada masa untuk buat banyak perkara...

sekarang macam tak cukup masa...he he he

   

.

.

.