Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, June 11, 2013

Tak ada masa nak bersenam laaa

"saya tak ada masa nak bersenam laaa..."

Pernah tak dengar ungkapan di atas? (Kalau tak pernah dengar tu maknanya kita duduk dalam gua lah tu. Atau kita memang tak ada kawan yang tak suka bersenam)

Saya mengaku saya selalu balik lewat dari tempat kerja dan peminat tegar menggunakan alasan kelakar di atas. Saya selalu merungut tak ada masa nak bersenam.

Dan saya mengaku lagi alasan itulah yang saya tanam dalam diri sebagai alasan pertama yang utama untuk tidak bersenam. Dan saya percaya orang yang ada bekeluarga juga akan menggunakan alasan sibuk memanjang menguruskan keluarga dan tak ada masa untuk bersenam,(cuma tetap ada masa untuk mengumpat jea, he he he).

Excersize sambil mengumpat?
Namun jauh di sudut hati kita percaya kata-kata doktor yang suruh kita setidaknya berjalan cepat tiga atau empat kali seminggu selama 30 minit tersebut adalah akan member kesan yang besar. Saya ulangi, kesan yang besar. Ini tidak... kita selamba jea berjalan perlahan dan lebih suka duduk diam. Tak aktif, halau kucing pun penuh sopan...

Seharuslah kita memasukan jadual senaman dalam program hidup kita. Haaa… Supaya jantung kita bergerak dengan lebih pantas dan menyihatkan kita secara keseluruhan. Otot-otot utama kita pun akan dapat berkerja dengan cekap. Supaya badan kita bertambah galak seperti perasaan kita yang galak selamanya.

Haaa, kita tak boleh `sedentary' (tak aktif) yea. 

Katalah kita ni sibuk mengalahkan PM kita atau mengalahkan orang kerja kat bursa saham. Tetapi hakikatnya kita masih lagi boleh bersenam dengan bangun 30 minit lebih awal daripada biasa. Boleh kita buat senaman setengah jam. Ikutlah senaman jenis mana. Senaman kucing ke, penyu kea tau senaman ketam.

Contohnya hari ini kita boleh buat senaman siamang, esok senaman ular damn lusa mungin senaman siput babi. Maksud saya kita ciptalah/tiru pergerakan seperti haiwan tersebut.

Kalau nak over kita boleh buat senaman Paula Abdul. Beli cd beliau dan buat gerakan ala-ala lagu straight up tersebut. Haaa,..

Sebenarnya senaman ni kalau kita buat dengan penuh gaya ia akan menyeronokan. Sapa yang ada pasangan boleh bersenam bersama, tetapi jangan `terlanjur' pulak. Tetapkan nawaitu nak bersenam bukannya bersetubuh!

Sebenarnya belang-belang (sambil) tengok tv pun kita boleh bersenam. Ini tidak, bila tengok tv kita bersenam mulut. Kita sumbat mulut dengan cikedis dan sebagainya. Sambil tengok Teduhan Kasih kita sebenarnya boleh angkat dumbbell. Atau kita beli jea mesen lari setempat letak depan tv.

Buat senaman ringan semasa nonton HBO
Atau kita jangan guna remote tv, atau kita letak remote kat dapur. Kalau nak alih siaran kita kena pergi ke dapur ambil remote dan letak semula remote tersebut di dapur. Jangan masuk dapur terus buat Maggie sudah. Sayalah tu, he heh.

Jadi sebenarnya tiada alasan untuk kita tidak bersenam, kan?.

Alasan itu juga mungkin adalah alasan syaitan. Syaitan tak mahu kita bersenam, mereka bimbang kita sihat walafiat dan dapat buat kebajikan dan ibadat, dapat cari rezeki halal. Dia mahu kita sakit dan tidak sihat supaya kita tak payah beribadat…he he he.


Jan: Haaa…

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home