"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Sunday, June 9, 2013

Gemuk, tak bersenam dan suka duduk-duduk...

Semasa makan di Megamool Kuantan, saya perasan ada empat wanita bertaraf obesiti sedang makan di sebelah meja saya. Namun saya tidak pasti adakah kegemukan tersebut adalah berupa lemak atau daging, atau air semata-mata. Oleh kerana kerangka badan mereka sederhana dan biasa-biasa sahaja, saya rasa mereka obesiti. 

Semua wanita tersebut mempunyai saiz badan yang lebih kurang sama. Dan mereka memesan makanan yang pada pendapat saya memang sesuai dengan saiz badan mereka. 

Selepas itu semasa saya beratur di ATM (ambil duit nak beli Cd terbaru Kak Pah), saya dapati purata manusia yang sedang beratur (termasuk la saya, he he he) semuanya gemuk-gemuk belaka. Saya sempat sms ke Adnan beritahu yang rakyat Malaysia gemuk-gemuk belaka. Adanan kata Malaysia makmur.

Semasa saya sedang beratur di ATM juga tiba-tiba seorang budak kecil memeluk kaki saya (kes tersalah ayah/ibu kot). Dan sukar untuk saya mengalihkan kaki saya dari pelukan budak tersebut sebab budak tersebut gemuk! Bulat! Rasa nak cubit pun ada, geram. Bulat sangat!




Khabarnya di kalangan negara ASEAN, Malaysialah negara pertama yang paling ramai bilangan penduduk yang gemuk. Kalau di kira peringkat Asia, Malaysia yang ke enam!. Di peringkat dunia tak diberitahu pulak. Tapi mungkin antara yang teratas jugak kot. Tahniah untuk Malaysia, he he he.

Kajian juga menunjukan purata rakyat Malasyia yang bersenam hanya lebih kurang 35%. Dan rakyat Malaysia banyak kerjanya duduk.

Saya rasa kita ni sepsis yang suka duduk. Kat tempat kerja pun kita banyak duduk sambil buat kerja, mengumpat pun sambil duduk. Di rumah pun kita duduk depan tv pulak mengadap drama Teduhan Kasih, atau sinitron Indonesia atau drama korea atau ketiga-tiganya sekali!. Kita minat. Dan memang kita tidak berdiri bila menontongnya, kita duduk.

Walhal kita boleh bangun dan berligar sekejap. Ni tak, kita duduk sampai sejam!  Kajian dari satu university yang saya tak ingat nama ada menyatakan sapa-sapa yang kerjanya duduk ni paling berisiko tinggi untuk mendapat kanser colon (white et, al 1990). Haaa...

Sebab tulah masa tengok tv tu kena la kita bersenam dengan gerakan kaki, atau tangan. Ini tak kita bersenam mulut! Kita makan sambil tengok tv, he he he.


Jan: Alamak duduk pun salah ke? Ya salah. Begitu juga kalau terbaring jea selalu. Pun salah!

3 comments:

zarra zainal said...

umur meningkat, kadar metabolisma menurun, kite pun makin memboolat...
kl dlu tak senam pn slim je...
skrg senam pn boolat juga...
hehehe...

sukiman said...

memang tapi kita kena bersenam jugak sebenarnya.

saya memang malas nak bersenam jugak, heheh

Anonymous said...

saya pun semakin tembam Encik pensyarah.. hehe


nong andy

.