Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Friday, June 14, 2013

Biar mati anak, jangan mati teman lelaki!

Kita selalu membaca berita mengenai penderaan kanak-kanak. Dan acapkali kita dapati tertulis ayat-ayat sebegini:

`Bayi (atau kanak-kanak ) didera teman lelaki ibu"  atau "lelaki dera anak teman wanitanya'.

Teman lelaki ibu bermakna bukanlah suaminya, atau rakan sekerja (walaupun ada kemungkinan teman lelaki tersebut adalah rakan sekerja ibu tetapi hampir dalam semua kes lelaki tersebut bukan rakan sekerja)...ia fokus kepada perkataan teman, dan bukannya kawan atau sahabat.

Bukan satu, bukan dua, bukan tiga, bukan empat kes `teman lelaki' ibu mendera anak di Malaysia. Dan penderaan tersebut bukannya jenis ringan seperti kita cubit anak jiran kita (masa mak bapaknya tak nampak, he he he) tetapi ada yang didera hingga mati dengan dipukul renyuk.

Mungkin penderaan merupakan sejenis penyakit biasa di sesebuah negara yang sedang membangun di mana terdapat ramai bilangan ibu tunggal yang akhirnya menjerus kepada masalah-masalah lain seperti penderaan bayi dan masalah sosial yang lain. Ini pun kita kena ambil perhatian sebab bukan semua ibu tunggal dapat hidup dengan kuat dan tabah apabila berlaku penceraian. Kadang-kadang mereka tidak disokong malah dihina.

Dan dalam beberapa kes teman lelaki tersebut memang acap kali bertandang ke rumah wanita tersebut dan ada banyak kes teman lelaki itu tinggal serumah dengan wanita yang anaknya didera. Pendek cerita, apa yang saya nak kata ialah mereka bukan sekadar teman `hai-hai' dan `bye-bye' sahaja. Kita pun faham ada keberangkalian besar mereka sudah bersekedudukan dan sekatilan atau sebantalan...haaa

Apa yang berlaku di Batu Pahat Tak Terpahat tahun lalu dan hampir kes yangs ama di seluruh Malaysia, di mana bayi yang baru berumur lapan bulan telah didera sehingga retak tempurung kepala membuktikan teori saya betul. Setidak-tidaknya sebahagian daripada teori tersebut.

Dan saya rasa, ianya bukanlah teori yang hebat sangat mana pun. Budak darjah 2C boleh menduga. Semua orang boleh fikir dan menduga bahawa kebanyakan mangsa (anak/bayi) dipukul oleh teman lelaki ibunya apabila hendakkan sesuatu tetapi tidak dapat ditunaikan oleh ibunya. Contohnya hendakan duitlah.

Teman lelakinya pulak sewenangnya senang memukul bayi/kanak-kanak sebab bukanlah anaknya, kan?. Dan tindakan memuluk merupakan satu amaran kepada teman ibunya jika tak beri duit, anak mereka akan dipukul. Dan dalam kes sebegini kesalahan tersebut diletakan kepada lelaki yang mendera tersebut, apatahlagi jika ianya penagih dadah.

Saya tidak rasa bahawa perempuan itu adalah seorang perempuan yang baik dari segi moral. Malah jiran-jiran sekeliling pun tahu perihal ibu tersebut yang abaikan anak demi kekasih gelapnya. Yang lelaki pula tentulah tak mahu berkahwin secara sah kerana bila berkahwin banyaklah tanggungjawabnya. kalau nak rasa ngeri tanyalah mereka yang tak ikhlas berkahwin, haaa.

Perempuan perlulah tahu ramai lelaki yang spesis ingin berseronok sahaja...Haaa...

Sebenarnya kita terlupa, pihak ibu juga bersalah, memanglah hidup sorang sunyi atau gersang (sebab sudah merasa sewaktu berkahwin dulu...), namun kenalah berhati-hati memilih lelaki yang mahu diambil sebagai teman hidup.

Siapakah yang sebenarnya yang mengizinkan lelaki yang tidak sepatutnya melangkah di dalam rumah? Memilih lelaki untuk hadir dalam rumah tersebut?  untuk mundar mandir dan tinggal dalam rumah tersebut?.

Memang lelaki baik sikit dan perempuan berlambak. Nak cari lelaki yang baik pada zaman sekarang ni ya allah bukan main payahnya! Ibarat mencari bara dalam laut...Tetapi itu tidaklah memberi lesen besar kepada ibu tunggal untuk pakai sauk je (pakai ambik jea).

Tidak apalah hidup sorang diri dan jaga anak dengan baik. Tak apalah pegang motto atau slogan 'hidup anak adalah segalanya'. Berbanding dengan slogan `biar mati anak, jangan mati teman lelaki...'


Jan: janganlah hendak hidup seronok, anak jadi mangsa. Huh!




Biar mati teman lelaki jangan mati anak...pegangan hidupku 
(sekadar hiasan)


2 comments:

Anonymous said...

samalah kesnya kan... bila ibu bapa bercerai tak ada siapa nak ambil kisah pasal anak.. bukan yang Ibu.. apalagi yang ayah!

yang ibu pentingkan teman lelaki.. yang ayah batang hidung pun tak Nampak. mangsanya yang anak la..


nong andy

Jankaulu said...

memang Nong, ayah bila dah dapat kereta baru,begitulah...

Saya setuju...namun saya percaya manusia akan dapat kembali apa yang mereka lakukan.

Balasan di dunia sudah menunggu...

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home