"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Tuesday, June 25, 2013

Rakan sekerja bersalin, bujangan dan makan pisang!

"Orang bersalin, dipuji, dihargai, malahan diucapkan tahniah... Sedangkan kita yang BUJANG ni terpaksa menanggung beban kerja yg mereka tinggalkan akibat bercuti selama 2 bln dan selalunya lebih. Gaji mereka dapat penuh tanpa bekerja. manalkala anak yang dilahirkan tu adalah hasil dari dari kesedapan mereka laki bini panchot dlm..... Mana makanisme keadilan dlm perkara ini? Sya tak nafikan hak kaum wanita, tapi hak orang LELAKI BUJANG mcm kita ni mcm mane?? Sepatutnya mereka terima separuh gaji , manakala lagi separuh perlu diperuntukan kepada staf2 yg memangku tugas semasa mereka bercuti selama dua bulan atau lebih

Pesanan ringkas (yang tak berapa ringkas) di atas ini saya terima lewat semalam daripada seorang kawan baik saya yang bekerja di sektor swasta. Kalau saya sudah berkahwin tentulah saya abaikan sms ini sebab memang begitulah keadaannya, apa yang nak dihairangkan sangat.

Namun sebagai bujang lara, saya terdetik jugak kerana memang sepanjang kerjaya saya yang kian mencapai 20 tahun ini, ada ketikanya seperti ketidakadilan berlaku semata-mata saya BUJANGAN.

Dalam satu cerita yang lain, seorang kawan saya juga pernah beritahu dia jadi pemangku sebab bos wanita di jabatan dia bersalin. Dan katanya tidak ada orang yang sanggup termasuk pekerja yang khabarnya bakal menggantikan bos wanita itu sendiri. Walhal pekerja tersebut boleh cari pengalaman. Alasan beliau senang, iaitu:

"Bila jadi pemangku kerja orang, kerja hakiki kita sendiri pun kena buat juga. Tambah dengan kerja yang kita tolong pangku tersebutlah yang membuatkan kita sesak nafas, dan sadisnya tidak pula diberi sebarang bayaran atau imbuhan".

Bukanlah berkira sangat tetapi ini adalah suatu yang tidak adil. Saya faham perasaan kawan-kawan saya sebab saya pernah alaminya. Saya bukan nak sesedap cakap jea tetapi itulah hakikatnya. Kerja-kerja adalah melibatkan rezeki yang masuk, maka uruskanlah dengan betul bila kita berada di atas (carta organisasi).

Jangan bila berada di atas, kerja kita makan pisang jea...

Jan: Dahlah bujang, handsum pulak, salahkah saya? Huh!!!

Macam mana jika semua rakan sekerja semuanya mengandung?

No comments:

.